autumn 2025
PED-6341 Veilederutdanning for lærere i skole og barnehage. Grunnmodul - 15 stp

Error rendering component

Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Muntlig eksamen Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

En plan for veiledningsøkter Godkjent – ikke godkjent
Beskrive og reflektere over egen utvikling som veileder Godkjent – ikke godkjent
Deltakelse i tilstrekkelig av studiets nettbaserte aktiviteter Godkjent – ikke godkjent
Deltagelse på tilstrekkelig samlinger Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

For å kunne fremstille seg til eksamen kreves aktiv deltakelse på samlingene. Erfaringslæring inngår som en viktig del i utdanningen og det er derfor krav om et veiledet praksiselement i emnet. Ved behov for fravær må det leveres begrunnet søknad til faglærer.

  • 1. tekst - En plan for minimum 5 veiledningsøkter, både individuell- og gruppeveiledning, på egen arbeidsplass (1,5 - 2 s).
  • 2. tekst - Studenten skal med utgangspunkt i 1. tekst beskrive og reflektere over egen utvikling som veileder så langt i studiet. Teksten er et individuelt arbeid på 2000 ord.
  • Deltakelse i minst 80 % av studiets nettbaserte aktiviteter.
  • Deltagelse på minst 80 % av samlingene.

More info about the oral exam

Muntlig prøve hvor studenten går opp sammen med sin kollokviegruppe (maks 3 deltakere). Gruppa skal gjennomføre en veiledning hvor de ulike deltakerne skal ivareta ulike roller, deretter skal veiledningssekvensen analyseres.

Gruppene trekker overordnet tema og rollefordeling 30 minutter før muntlig eksamen starter.

Den enkelte student møter med en problemstilling/case som skal ligge til grunn for veiledningssekvensen. Det kan benyttes hjelpemidler under forberedelsen og selve eksamen.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic