Velferdsendring - erfaringsbasert master

STUDIESTED: Harstad
Master i velferdsendring.jpg

Masterstudiet i velferdsendring skal gjennom et innovativt og fremtidsrettet studieløp kvalifisere kandidater til å utøve sin kompetanse for mennesker i utsatte posisjoner i et tverrfaglig felt. Endringskompetanse, tverrprofesjonelt velferdsarbeid og samarbeid med de det gjelder står sentralt. Medforskning, nærhet til praksisfeltet og kreative undervisningsmetoder utgjør den pedagogiske plattformen.

Studiet skal inspirere og motivere til arbeid rettet mot fremtidens velferdstjenester for en mangfoldig befolkning. Videre vil studiet kvalifisere for forsknings-, utviklings- og formidlingsarbeid. Kandidater skal etter endt utdanning kunne imøtekomme fremtidige behov for spesialisert kunnskap på høyere nivå innenfor ulike fagområder i velferdsarbeid.

Facts

Duration:4 År
Location: Harstad
Credits (ECTS):120
Qualification:Erfaringsbasert mastergrad i velferdsendring
Admission requirements:Se fanen Opptakskrav
Application deadline:15. april
Application code:3103
Apply

Erfaringsbasert master i velferdsendring er et tverrfaglig studieprogram som gjør deg i stand til å lede og initiere endringsprosesser i samarbeid med brukere av velferdstjenester. Studiet gir deg kompetanse om samhandling og koordinering av tjenester på tvers av fag- og tjenestenivåer. Studiet har en grunntanke om at brukere av velferdstjenester skal involveres i beslutninger som påvirker deres hverdag. Dette synliggjøres også i studiets fokus på at brukerne av velferdstjenester skal delta i forskning. Medforskning er et relativt nytt begrep, men betyr i denne sammenheng hvordan forskning kan bidra til å redusere skillet mellom «oss» og «de andre».

Mastergradsprogrammet består av fire fagspesifikke emner (totalt 40 stp.), fire emner innen metode og vitenskapsteori (20 stp.) og en masteroppgave (60 stp.). Alle emnene er obligatoriske. Disse emnene skal sikre et godt faglig og metodisk grunnlag for arbeidet med masteroppgaven. I masteroppgaven får du muligheten til å fordype deg i noen av de utfordringer man møter i velferdssektoren. Studiet forutsettes gjennomført på 4 år, hvorav 2 år medgår til de fagspesifikke emnene og 2 år medgår til skriving av masteroppgaven. Det er arbeidskrav og eksamen i hvert emne. Studiet er samlingsbasert med gjennomsnittlig to samlinger i Harstad per semester.  

Det være utstrakt bruk av nettbaserte læringsaktiviteter, samt video-/Skypekonferanser, blant annet med faste møtepunkter mellom samlingene. Organisert nettbasert aktiviteter vil være for eksempel video møter i Canvas som vil brukes til faglige diskusjoner. Du må derfor ha utstyr for å kunne delta i videokonferanse. 

Tett studentoppfølging i hele studieforløpet, nær kontakt med praksisfeltet, og fokus på masteroppgaven fra studiestart, vil bidra til at studiets progresjon følges. Kunnskapsutviklingen i studiet tar utgangspunkt i din arbeidslivserfaring, og du vil også gjennomføre endringsprosjekt i arbeidslivet.

Semester 10 studiepoeng 10 studiepoeng 10 studiepoeng
1. sem (høst)
2. sem (vår)
SSO-3110 Mangfold og utsatthet (10 stp)
SSO-3112 Forskningsdesign (5 stp)
3. sem (høst)
SSO-3113 Understanding interprofessional education, learning and practice (10 stp)
SSO-3114 Forskningsmetode (5 stp)
4. sem (vår)
SSO-3115 Perspektiv på deltakelse (10 stp)
SSO-3116 Medforskning (5 stp)
5. sem (høst)
SSO-3911 Masteroppgave
6. sem (vår)
SSO-3911 Masteroppgave
7. sem (høst)
SSO-3911 Masteroppgave
8. sem (vår)
SSO-3911 Masteroppgave (60 stp)

Kunnskaper: Kandidaten

  • Har inngående kunnskaper om myndiggjørende prosesser og hvordan tilrettelegge for medvirkning og brukermakt.
  • Har avanserte kunnskap om hvordan initiere, gjennomføre og evaluere endringsprosesser i samarbeid med personer i utsatte posisjoner, og spesialisert innsikt i det området masteroppgaven omhandler.
  • Har avansert kunnskap om ulike perspektiver på velferdsendring, samt hvordan endringsaktiviteter innenfor velferdssektoren kan organiseres.
  • Har avansert kunnskap om hvordan initiere, koordinere og arbeide i tverrprofesjonelle grupper/team.
  • Har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsetikk, og metoder for forskning og fagutvikling med personer i utsatte posisjoner som medforskere, samt hvordan anvende dette kunnskapsgrunnlaget i masteroppgaven og innenfor eget fagfelt.
  • Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i personer i utsatte posisjoner sin egen kultur, historikk, tradisjoner, egenart og plassering i samfunnet.

Ferdigheter: Kandidaten

  • Kan anvende relevante metoder for å sikre endringsprosesser basert på medvirkning, myndiggjøring og bevisstgjøring.
  • Kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger som kan fremme endring innen velferdssektoren, og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
  • Kan i samarbeid med de det gjelder planlegge, gjennomføre, tilrettelegge og evaluere utviklings- og endringsprosesser i organisasjoner og institusjoner innenfor velferdssektoren.
  • Kan beherske relevante metoder for forskning og fagutvikling, herunder å gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsarbeid under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske retningslinjer.
  • Kan strukturere og formulere endringsfaglige resonnementer, basert på selvstendig og kritisk kildevurdering/-behandling.

Generell kompetanse: Kandidaten

  • Kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger som kan fremme endring innen velferdssektoren.
  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å initiere, lede, gjennomføre og evaluere endringsprosesser i eget felt i samarbeid med de det gjelder og offentlige, private og frivillige aktører.
  • Kan formidle omfattende selvstendig arbeid og andre faglige problemstillinger/ analyser både skriftlig og muntlig.
  • Kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner angående endringsarbeid i forhold til personer i utsatte posisjoner og innenfor velferdssektoren både med spesialister og til allmennheten.
  • Kan bidra til nytenkning og endringsprosesser i offentlig, privat og frivillig sektor innenfor velferdssektoren.

For å bli tatt opp til master i velferdsendring er det krav om:

  • Fullført bachelorgrad eller 3- årig helse- eller sosialfaglig eller pedagogisk høgskoleutdanning innenfor for eksempel vernepleie, sosionom, sykepleie, ergoterapi, fysioterapi, lærer eller barnevernspedagog.
  • Minimum to års relevant praksis.

Med relevant yrkespraksis menes at søkeren har arbeidserfaring innen helse,- omsorgs- og velferdssektoren. Vær oppmerksom på at arbeidsattester som dokumenterer yrkeserfaring skal innholdet startdato og sluttdato for arbeidsperioden og hvor stor omfang stillingen hadde, i timer per uke eller i stillingsprosent. Selvstendig næringsvirksomhet dokumenteres med attest fra likningskontor og foretaksregisteret (Brønnøysundregistrene).

Det tas forbehold om nok kvalifiserte søkere for oppstart av studiet.

Studiet er basert på studentaktive læringsformer som veksler mellom forelesninger, seminar, prosjektarbeid, gruppearbeid og presentasjoner individuelt og i grupper.

Det er i alle emnene arbeidskrav som vurderes til godkjent/ikke godkjent, og alle emnene må være godkjent for å gå opp til eksamen i emnet. Eksamens-/vurderingsformene kan for eksempel være skriftlig og muntlig eksamen og presentasjoner gitt individuelt og i grupper, prosjektarbeid og deltakelse på seminar.

Undervisning og eksamener vil hovedsakelig foregå på norsk, men noe av undervisningen vil kunne foregå på engelsk, og emnet Understanding interprofessional education, learning and practice vil undervises på engelsk. Det vil dessuten inngå engelskspråklig litteratur på pensum.

Studiet kvalifiserer for stillinger med ansvar for faglig ledelse og utvikling innen velferdssektoren, undervisningsstillinger ved høgskoler og universitet og opptak til PhD.
Master i velferdsendring kvalifiserer til videre studier på doktorgradsnivå (PhD).

Globalisering fører til at internasjonale erfaringer blir viktigere. Et studieopphold i utlandet vil kunne utvidet din personlige og faglige horisont.

På masterprogrammet i velferdsendring kan kandidatene gjennomføre et utenlandsopphold i 3. semester. Instituttet har per dags dato samarbeidsavtaler tilknyttet masterstudiet med Northern Arctic Federeal University i Russland, Augsburg University i USA og University of Ghana i Ghana. Ta kontakt med Institutt for vernepleie for mer informasjon.



Contact
Gunn Elin Fedreheim.jpg

Gunn Elin Fedreheim


Førsteamanuensis
Phone: +4777058268 gunn.e.fedreheim@uit.no

Pettersen, Linda


Rådgiver
Phone: +4777058314 linda.pettersen@uit.no

Bli student ved UiT!



Samlinger høsten 2019

Velferdsarbeid (SSO-3012)

Uke 36: 2. – 6. september

Uke 45: 4. – 8. november

 

Vitenskapsteori (SSO-3111)

Uke 36: 2. – 6. september

Uke 45: 4. – 8. november