Bilde av Artiach Oraa, Martin Elias
Photo: Edurne Errazti
Bilde av Artiach Oraa, Martin Elias
Kunstakademiet martin.e.oraa@uit.no

Martin Elias Artiach Oraa


Job description

Mattin er en kunstner, musiker og teoretiker som jobber konseptuelt med støy og improvisasjon. Gjennom sin praksis, skriving og pedagogikk utforsker han performative former for fremmedgjøring som en måte å håndtere strukturell fremmedgjøring på.

Han har stilt ut og opptrådt over hele verden, blant annet på documenta14 (Aten og Kassel), Shanghai-biennalen, Performa (New York), What is Music? (Sydney og Melbourne), Club Transmediale (Berlin), Arika (Glasgow), Sonic Protest (Paris) og Museo Reina Sofía (Madrid).

Mattin har forelest og undervist ved institusjoner som HDK-Valand (Gøteborg), Dutch Art Institute (Arnhem), New Centre for Research & Practice (Berlin), CalArts (California), Bard College (New York), Paris VIII, Princeton University, Willem de Kooning Academy (Rotterdam) og Goldsmiths College (London).

I 2017 fullførte han en internasjonal Ph.D. i kunstnerisk forskning ved Universitetet i Baskerland under veiledning av filosofen Ray Brassier.

Sammen med Anthony Iles redigerte han boken Noise & Capitalism (Kritika/Arteleku, 2009), som har blitt oversatt til gresk og kinesisk. Mattin og Iles er for tiden i sluttfasen av redigeringen av boken Abolishing Capitalist Totality (Archive Books). I 2012 publiserte CAC Brétigny og Tuamaturgia Unconstituted Praxis, en bok som samler Mattins tekster, intervjuer og anmeldelser av opptredener.

Urbanomic MIT Press publiserte hans bok Social Dissonance i 2022, og dens spanske oversettelse ble utgitt i 2024 av Dobra Robota (Buenos Aires) og Tsonami Ediciones (Valparaíso).

Mattin er medlem av bandene Billy Bao, Regler og Al Karpenter og har over 100 utgivelser på ulike plateselskaper over hele verden.

Han er også en del av Noise Research Union (NRU) sammen med Cécile Malaspine, Miguel Prado, Sonia de Jager, Martina Raponi og Inigo Wilkins. Siden 2020 har han vært medvert for podcasten Social Discipline sammen med Miguel Prado.

www.mattin.org


  • Martin Elias Artiach Oraa :
    Interview by Cécile Malaspina With the Philosopher and Artist Mattin: It Is Easier to Imagine the End of the World Than an Alternative to the Liberal Individual
    Future Humanities 2025 DOI

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →


    Research interests

    Gjennom årene har jeg utviklet en interesse for en rekke felt, inkludert lydkunst, filosofi, improvisasjon, performance, eksperimentell pedagogikk og støy. En viktig del av forskningen min ligger i å utforske forholdet mellom frihet, fremmedgjøring og subjektivitet i det samtidige kapitalistiske samfunnet. Skriving, publisering og redigering har vært integrerte deler av min praksis.

    Her er noen av bøkene jeg har arbeidet med, som er tilgjengelige på nett:

    Social Dissonance (Urbanomic/MIT Press, 2022)
    Social Dissonance utforsker den dype spenningen mellom den idealiserte oppfatningen av oss selv som autonome, frie individer – en grunnpilar i den liberale vestlige kulturen – og den motstridende kapitalistiske virkeligheten som undergraver denne friheten. Gjennom en grundig studie av moderne fremmedgjøring, teoretiserer Social Dissonance den sosiale og mentale "støyen" som oppstår fra denne spenningen. Boken inkluderer også en instruksjonsscore som inviterer publikum til å bli aktive deltakere og dermed forvandler dem til instrumenter for å utforske sin egen instrumentalisering. Ved å improvisere med sin egen subjektivitet, engasjerer deltakerne seg direkte i denne spesifikke sosiale støyen.

    Unconstituted Praxis (Taumaturgia & CAC Brétigny, 2012) – utdrag fra publikasjonen på fransk
    Denne boken samler essays, intervjuer og performancerapporter som reflekterer over eksperimentelle praksiser innen støy og improvisasjon i relasjon til kunst, filosofi og politikk. Den fokuserer på ideen om "unconstituted praxis", og utforsker hvordan improvisasjon som en immanent praksis kan utfordre formalisering og forhåndsbestemte strukturer gjennom kollektivt engasjement og kritisk refleksjon, med sikte på å redefinere kunstneriske og sosiale praksiser.

    Noise & Capitalism (redigert med Anthony Iles, Kritika/Audiolab, 2009)
    Denne boken utforsker skjæringspunktene mellom støy, improvisasjon og kapitalismens strukturer. Gjennom bidrag fra kunstnere, musikere og teoretikere undersøker den hvordan lyd og støy både fungerer som kunstneriske praksiser og som kritikker av økonomiske og sosiale realiteter, samtidig som den avdekker deres begrensninger. Den utfordrer tradisjonelle begreper om verdi, arbeid og forfatterskap innen støypraksiser, og gir leseren et alternativt perspektiv på kultur under kapitalismen.

    Ruido y Capitalismo (Kritika/Audiolab, 2010)
    Den spanskspråklige versjonen av Noise & Capitalism.