Hvordan lykkes med tekst på nett

Nyttig kurs for deg som jobber med studieprogramsidene

Smilende ung kvinne foran pc utendørs
Foto: David Jensen

Studieprogramsidene på uit.no er ofte det første møtet med UiT, og tekstene kan avgjøre om en student velger UiT eller et annet universitet.

På dette digitale kurset med innholdsdesigner Anne-Merethe Pedersen fra Netlife lærer du hvorfor tekster på nett er annerledes enn andre tekster, og hvordan du må skrive for å bli lest og forstått. 

Du får konkrete tips og praktiske verktøy som gjør det enklere å skrive godt og målrettet. Vi kommer til å snakke om alt fra strategiske grep for å engasjere og motivere potensielle studenter, til ord du bør unngå og hvorfor man aldri skal ha noe viktig i ingressen.


Praktisk informasjon

Kurset passer for både studieprogramledere og studieadministrativt ansatte. Kurset gjennomføres digitalt og er delt opp i to halve dager.


Program

Dag 1: Tirsdag 23. September

Kl. 09:15-12:00 

  • om tekst på nett og hvordan folk leser nettsider 
  • brukerorientering – hvordan skrive strategisk og treffe leseren 
  • målgruppene - hvem skriver dere til og hva trenger de? 


Dag 2: Onsdag 24. September

Kl. 09:15-12:00 

  • skrivetips – Noen hovedregler det er lurt å kunne 
  • kjernemodellen – En superenkel metode for mer strategisk tekstproduksjon 
  • hvordan jobbe sammen – tverrfaglig tekstproduksjon 

 

Bilde av Anne-Merethe Pedersen
Foto: Netlife

Om kursholder 

Anne-Merethe Pedersen har jobbet med tekst og innhold på nett i over 15 år. Hun er opptatt av at innhold skal skape reelle resultater, og at kunnskap om leserne og brukeradferd er nøkkelen for å få til det. Hun har blant annet jobbet med utdanningsinstitusjoner som Universitetet i Oslo, NMBU og BI. 

Starts: 23.09.25 kl 09.15
Ends: 24.09.25 kl 12.00
Where: Teams (du får tilsendt lenke på e-post)
Location / Campus: Digitalt
Target group: Employees
Responsible: Kari Wagelid Grønn

Sign me up!
Add to calendar