Kurs om sikkerhet på arbeidsplassen, global helse og bærekraftig utvikling / Course on occupational safety, global health, and sustainable development

NORSK:
I oktober arrangerer Universitetet i Novi Sad et nettkurs hvor du kan lære om hvordan HMS kan brukes som et verktøy til å styrke konkurranseevne, sosial inkludering og bærekraft. På kurset vil du kunne delta på workshoper hvor du jobber med problemstillinger knyttet til caser fra arbeidslivet.
ENGLISH:
In October, the University of Novi Sad is hosting an online course where you can learn how OHS regulations can be utilised as a tool to enhance competitiveness, social inclusion, and sustainability. During the course, you will have the opportunity to participate in workshops where you will work on issues related to real-life case studies from the workplace.
NORSK:
Dato: 29. oktober 2025 (09:00) - 31. oktober 2025 (17:00)
Vertsuniversitet: Universitetet i Novi Sad (UNS)
Type arrangement / Modus: Nettkurs
Målgrupper: Bachelor- og masterstudenter og stipendiater
Varighet: Opptil 1 uke
Dokumentasjon av deltakelse: Karakterutskrift - 2 studiepoeng (ECTS)
Språk: Engelsk
Rekruttering av deltakere: Kvalitativ vurdering
Antall ledige plasser: 40
Deltakelse gir rett til internasjonalt sertifikat: Ja
Påmeldingsfrist: 17 September 2025
Dette kurset har som mål å gi deltakere en helhetlig forståelse av hvordan moderne praksis innen HMS bidrar til global økonomisk vekst, sosial inkludering og bærekraft, spesielt innenfor rammene av EU-regelverk.
På dette kurset kan deltakere utforske skjæringspunktet mellom sikkerhet på arbeidsplassen, velferdsøkonomi, sosial rettferdighet og miljømessig bærekraft. Deltakere kan da få mulighet til å styrke egen evne til å designe og implementere HMS-strategier som ikke bare beskytter arbeidstakere, men også styrker virksomheters konkurranseevne og motstandskraft.
Kurset tar også for seg globaliseringens utfordringer, og hjelper deltakerne med å navigere i et komplekst felt som innebærer å håndtere HMS i multinasjonale organisasjoner og globale forsyningskjeder.
Antall studiepoeng: 2
Kursprogram: (lenke)
Kursplan: (lenke)
Innhold og metodikk
På kurset tas det i bruk en dynamisk læringstilnærming som engasjerer deltakerne gjennom en kombinasjon av teoretisk kunnskap, praktiske anvendelser og eksempler fra virkeligheten.
Målet er å bygge bro mellom arbeidsmiljø, global helse og bærekraft i en europeisk kontekst, og fremme kritisk tenkning og aktiv deltakelse.
Hver økt er strukturert for å gi en omfattende læringsopplevelse innen disse rammene:
Interaktive forelesninger: Hver økt starter med en introduksjon til dagens kjernebegreper, presentert gjennom visuelt engasjerende lysbilder, infografikk og videoer. Forelesningene tar opp ny utvikling innen EU-politikk og globale trender innen arbeidsmiljø, velferdsøkonomi og bærekraft. Deltakerne vil også utforske casestudier fra ulike industrier og organisasjoner, som gir et praktisk rammeverk for å forstå anvendelsen av arbeidsmiljøtiltak i ulike kontekster.
Samarbeidsverksteder og gruppediskusjoner: Etter forelesningen holdes det problemløsningsverksteder hvor deltakerne analyserer scenarier fra virkeligheten, basert på dagens tema. Disse praktiske rettede segmentene er utformet for å fremme samarbeid og gi deltakere mulighet til å anvende teoretisk kunnskap på en praktisk og strukturert måte. Gruppediskusjoner vil gjøre det mulig for deltakerne å lære av hverandre og debattere løsninger på komplekse utfordringer knyttet til økonomiske, sosiale og miljømessige aspekter ved arbeidsmiljø og sikkerhet.
Anvendte læringsprosjekter: Gjennom kurset vil studentene arbeide i grupper på miniprosjekter som tar for seg reelle utfordringer innen OHS i ulike industrier. Disse prosjektene vil simulere arbeidsplasscenarioer og krever at deltakerne integrerer konsepter som like muligheter, sosial inkludering og velferdsøkonomi. Ved å bruke verktøy som OÎNBI-rammeverket (Occupational Health, Inclusion, and Well-being Index), vil deltakerne utvikle handlingsrettede løsninger som er i tråd med EU-direktiver og bærekraftsmål.
Lærerne vil gi kontinuerlig veiledning og tilbakemelding gjennom hele kurset. Den interaktive naturen til kurset legger til rette for åpen dialog og kritisk refleksjon, og oppmuntrer deltakere til å engasjere seg aktivt i diskusjoner og forbedre sin forståelse av emnet.
ENGLISH:
Date: 29 Oct 2025 09:00 - 31 Oct 2025 17:00
Host university: University of Novi Sad (UNS)
Type of event / Mode: Online course
Target groups: Master students, PhD students, Undergraduate students
Duration: Up to 1 week in length
Recognition: Transcript of records -2 ECTS
Language: English
Recruitment of participants: Qualitative Assessment
Number of open spots: 40
Is eligible to international certificate: Yes
Application deadline: 17 September 2025
The Occupational Safety, Global Health, and Sustainable Development course aims to equip students with a comprehensive understanding of how modern occupational health and safety (OHS) practices contribute to global economic growth, social inclusion, and sustainability, especially within the framework of European Union regulations.
By exploring the intersection of workplace safety with welfare economics, social equity, and environmental sustainability, the course seeks to develop the students' ability to design and implement OHS strategies that not only protect workers but also enhance business competitiveness and resilience. The course also addresses the challenges of globalisation, helping students navigate the complexities of managing OHS in multinational organisations and global supply chains.
Number of ECTS: 2
Course program (link)
Course syllabus (link)
Content and Methodology
The course employs a dynamic learning approach designed to engage students through a blend of theoretical knowledge, practical applications, and real-world examples. The goal is to bridge the gap between occupational safety, global health, and sustainable development within the European context, promoting critical thinking and active participation. Each session is structured to provide comprehensive learning experience through the following components:
Interactive lectures: Each session begins with an introduction to the core concepts of the day, presented through visually engaging slides, infographics, and videos. Lectures incorporate the latest EU policies and global trends in occupational safety, welfare economics, and sustainability. Students will also explore case studies from industries and organisations, providing a practical framework for understanding the application of occupational safety measures in different contexts.
Collaborative workshops and group discussions: Following the lecture, students will participate in problem-solving workshops where they will analyse real-life scenarios based on the day’s topic. These practical segments are designed to foster collaboration and allow students to apply theoretical knowledge in a hands-on, structured way. Group discussions will enable students to engage in peer learning and debate solutions to complex challenges related to economic, social, and environmental aspects of occupational health and safety.
Applied learning projects: Throughout the course, students will work in groups on mini projects that tackle real-world OHS challenges within industries. These projects will simulate workplace scenarios and require students to integrate concepts of equal opportunities, social inclusion, and welfare economics. By applying tools like the OÎNBI framework (Occupational Health, Inclusion, and Well-being Index), students will develop actionable solutions that align with European Union directives and sustainability goals.
Instructors will provide ongoing guidance and feedback throughout the course. The interactive nature of the course allows for open dialogue and critical reflection, encouraging students to actively participate in discussions and refine their understanding of the subject matter.