Per Thomas Byrkjedal
Job description
Jeg er universitetslektor ved Idrettshøgskolen (Det helsevitenskapelige fakultet) ved UiT - Norges arktiske universitet, campus Tromsø. I 2024 disputerte jeg med doktorgradsavhandlingen Physical fitness and external load in icehockey and football ved Universitetet i Agder. Jeg har tidligere studert idrettsvitenskap ved Universitetet i Agder, og har kompetanse innen blant annet forskningsmetode, anatomi, idrettsfysiologi og prestasjonsanalyse i lagidretter.
The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →
Research interests
Mine forskningsinteresser omhandler i stor grad lagidretter og fysisk prestasjon, med særlig fokus på ekstern belastningsmonitorering – ofte omtalt som «GPS-vester» eller lokal posisjonsteknologi (LPS). Jeg er spesielt interessert i hvordan fysisk kapasitet og prestasjon henger sammen i kamp og trening, og hvordan vi gjennom måling og analyse kan tilpasse treningen for å utvikle bedre lagidrettsutøvere.
Gjennom mitt arbeid har jeg forsket på hvordan ulike fysiske tester – som sprint, styrke, spenst og utholdenhet – relaterer seg til kampbelastning og prestasjon i lagidretter som fotball og ishockey. Jeg har brukt teknologi for å kartlegge eksterne belastningsvariabler som akselerasjoner, sprintlengde og kampintensitet, og sett dette i sammenheng med testresultater og spillerens rolle. Nylig har jeg fokusert mer på unge utøvere og kvinnelige utøvere
Mine interesser inkluderer:
- Fysisk trening og prestasjonsutvikling i lagidrett
- Bruk av GPS og LPS for ekstern belastningsanalyse
- Sammenhengen mellom fysisk kapasitet og kampbelastning
- Treningstilpasning og restitusjonsstrategier innen sykling
- Betydningen av toppsatsning på kvinner.
Teaching
Jeg underviser i følgende emner
- IDR-1810 Bevegelsesapparatets anatomi og Bevegelseslære
- IDR-1820 Treningslære og Treningsfysiologi
- IDR-1830 Idrettspedagogikk og idrettspsykologi
- IDR-1143 Idrettsmedisin
- IDR-1430 Idretter 2
- IDR-2241 Faglig fordypning
- IDR-2250 Bacheloroppgave og forskningsmetode