Bilde av Sollied, Sissel
Bilde av Sollied, Sissel
Institutt for lærarutdanning og pedagogikk sso005@uit.no + 47 416 456 12 Tromsø

Sissel Sollied


Job description

Undervisningstema:

Veiledning og fasilitering av individ- og gruppebasert kompetanseutvikling i kommunikasjonsanalyse, og utforming av utviklingsstøtte i pedagogisk kontekst, og samspill i nære relasjoner

Grunnleggende kommunikasjonsutvikling, funksjonshemming og kommunikasjonsvansker

Video som analyse- og veiledningsredskap

Utvikling av relasjonskompetanse og kultursensitivitet i flerkulturelt arbeid

Serifisert Marte Meo veileder (www.martemeo.no)

Serifisert ICDP veileder (http://www.icdp.no)

Serifisert ICDP trener (http://www.icdp.info/)

 

Sissel Sollied har en doktorgrad fra Universitetet i Tromsø (UIT), 2009. Hun er ansatt som førstemananuensis i spesialpedagogikk fra 2015, etter tre år som postdoktor i veiledning ved UIT. Fra november 2013 - mai 2014 på forskningsopphold på Waikato Universitet i New Zealand.

Sollied er medlem av forskergruppe i veiledning ved instituttet, og har i fire år, 2012 – 2016, vært convener av nordisk nettverk i veiledning under NERA (http://www.nfpf.net/).

Sollied har utdanningsbakgrunn som spesialpedagog, cand polit. i pedagogikk og ph.d. i pedagogikk, med fordypning i spesialpedagogikk. Hun har arbeidserfaring fra PPT, Statped og Barnehabilitering, i særlig grad knyttet til utredning og veiledning i miljøene rundt barn og unge med omfattende funksjonsnedsettelser.  Hun har det siste desennium arbeidet i høgskole og universitet, både i forhold til profesjonsutdanninger, og pedagogikk og spesialpedagogikk.

Sollied er opptatt av kommunikasjon.  Forskningsinteresser ligger i møtepunktene mellom ulike perspektiver og erfaringer i møtet med de som har ansvar for å gi utviklingsstøtte og omsorg for mennesker med funksjonsnedsettelser. Et hovedfokus handler om hvordan veiledningsprosesser kan organiseres slik at de gir økt viten og empowerment til deltakerne.

Siden 2013 har Sollied samarbeidet med Barne- ungdoms- og familiedirektoratet (BUFdir), og har vært engasjert som ICDP-trener i opplæring av ansatte i krisesenter. Dette arbeidet er en del av Justis- og beredskapsdepartementets handlingsplan mot vold i nære relasjoner «Et liv uten vold» i perioden 2014–2017.


  • Siri Sollied, Steinar, Sissel :
    Are Teacher Students’ Deep Learning and Critical Thinking at Risk of Being Limited in Digital Learning Environments?
    2021 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Sissel :
    Ulike perspektiver former veilederrollen.
    2021
  • Rita, Rajani, Michelle Mei Seung, Sissel :
    Double Stimulation and Transformative Agency through Video Modalities with Young Children –A cross-national study of pedagogic relationships in families
    Pedagogy, Culture & Society 2020 DOI
  • Rita, Rajani Rajani, Michelle Mei Seung, Sissel :
    A visual methods approach for researching children’s perspectives: capturing the dialectic and visual reflexivity in a cross-national study of father-child interactions
    International Journal of Social Research Methodology: Theory and Practice 2019 DOI / ARKIV
  • Sissel :
    The Role of Parents in Cooperative Relationships between Parents and Professionals
    Journal of Pediatric Disorders and Neonatal Care 2018 ARKIV
  • Sissel, Kirsten Sivertsen, Siri Sollied, Ingvild :
    Pedagogisk arbeid innefor et relasjonelt perspektiv -Erfaringer med ICDP i skole og barnehage
    Spesialpedagogikk 2017
  • Sissel :
    Et relasjonelt perspektiv anvendt I videoanalyse I team
    2016
  • Sissel :
    Trådene samles
    2016
  • Sissel :
    Forhold som påvirker relasjonelle arbeidsprosesser
    2016
  • Sissel, Birgit, Mette, Tina :
    Arbejdsmåden
    2016
  • Sissel :
    Video som arbeidsredskap
    2016
  • Sissel, Birgit :
    Indledning
    2016
  • Sissel :
    Er empowermentbegrepet forbeholdt spesielle grupper, eller er det et allmenngyldig begrep
    2013
  • Sissel :
    Ulike perspektiver former veilederrollen
    2010
  • Sissel :
    I mangel på ord
    2009
  • Sissel :
    Der Kindergarten - eine inkludiernde Arena für Kinder mit multiplen Behinderungen und Kommunikationsschwierigkeiten?
    2008
  • Sissel :
    Veiledning av familier med mennesker med multifunksjonshemming
    2005
  • Sissel :
    Veiledning til foreldre til barn med uvanlig kommunikasjon
    Norsk tidsskrift for logopedi 2005
  • Sissel :
    НАДАННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ ЯК КОНЦЕПТ У СПЕЦІАЛЬНІЙ ОСВІТІ EMPOWERMENT AS A CONCEPT IN SPECIAL EDUCATION
    Міністерство освіти і науки України Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди Жешувський університет (Республіка Польща) Педагогічний інститут Чендуського університету 2021
  • Sissel :
    EXPERIENCES FROM PARENTAL GUIDANCE IN NORWEGIAN SHELTERS
    Міністерство освіти і науки України Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди Жешувський університет (Республіка Польща) Педагогічний інститут Чендуського університету (К 2020
  • Sissel, Birgit, Mette :
    Videoanalyse i team - at skabe og dele viden i udviklingsstøttende netværk
    Dansk Psykologisk Forlag 2016
  • Sissel Heidi, Signhild, Siri Sollied :
    Når refleksjon og faglig skjønn abdiserer
    31. octobre 2022 FULLTEKST
  • Sissel :
    EMPOWERMENT AS A CONCEPT IN SPECIAL EDUCATION
    2021
  • Sissel :
    EXPERIENCES FROM PARENTAL GUIDANCE IN NORWEGIAN SHELTERS
    2019
  • Sissel :
    The role of parents in cooperative relationships between parents and professionals.
    2019
  • Sissel :
    Supporting children with severe disabilities using reflective approaches - challenges and possibilities. Working in teams around children with severe disabilities – what are the challenges? How can video be used as a tool in this work?
    2016
  • Sissel :
    Pedagogisk arbeid innenfor et relasjonelt perspektiv - Erfaringer med ICDP-programmet i skole og barnehage.
    2016
  • Sissel, Astrid Kleppe :
    Evaluering av ICDP utprøvd i krisesentervirksomhet
    2016
  • Sissel, Astrid Kleppe :
    Evaluering av ICDP utprøvd i krisesentre.
    Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet 2016 ARKIV
  • Sissel :
    EXAMINING THE PARENTS’S ROLE IN THE COOPERATION WITH PROFESSIONALS.
    2015
  • Sissel :
    Empowerment, video analysis, facilitating prosesses in groups around children with disabilities
    2014
  • Sissel :
    Believing communication is possible: Using video analysis in research
    2014
  • Sissel :
    Parents' role in the cooperation with professionals
    2014
  • Sissel :
    A kommunikáció lehetőségében való hit- video használata a fogyatékos gyerekek családjaival való munkában Video som arbeidsredskap i arbeidet med barn med kommunikasjonsvansker
    2014
  • Sissel :
    Utviklingsstøtte for mennesker med funksjonsnedsettelse. Gruppebasert videoanalyse. Veiledningsprosesser mot økt felles forståelse og viten
    2014
  • Toril, Siri Sollied, Sissel, Kirsten Sivertsen :
    De utrolige programmene
    25. février 2014
  • Sissel :
    Believing Communication is Possible. Working with Families of Disabled Children
    2014
  • Sissel, Kirsten Sivertsen, Siri Sollied, Ingvild, Toril :
    Vi trenger reflekterte voksne, ikke en oppskrift i oppdragelse
    14. février 2014
  • Kirsten Sivertsen, Sissel :
    Problematiske merkelapper på barnehagebarn
    23. novembre 2013 ARKIV
  • Sissel :
    Communication Development - working with adolescents with multiple disabilities: A Norwegian study
    2013 ARKIV
  • Sissel :
    The Effect of Counseling in the Practical Field of Special Education
    2011
  • Sissel :
    Empowerment og mennesker med multiple funktionsnedsættelser
    VIKOM-bladet 2010
  • Sissel, Edmund, Birgit :
    Undring og ubehag : et blikk på effekten av veiledning i spesialpedagogisk praksis
    UiT Norges arktiske universitet 27. novembre 2009
  • Sissel :
    Det fins forskjeller som skaper en forskjell. - Samspillsanalyse ut fra et dilemmaperspektiv. Forelesning med utgangspunkt i pågående doktorgradsarbeid
    2008
  • Sissel :
    Veiledning med et relasjonistisk fokus
    2007
  • Sissel :
    Veiledning og refleksjon
    2007
  • Sissel :
    Veiledningsbegrepet, veiledningsprosessen, veilederrollen
    2007
  • Sissel :
    Når metoder blir for metodiske. Et innlegg med kritiske tenkning og refleksjon over arbeidsmåter, og over hvordan det lille barnet har det når det blir iverksatt trening og stimulering innefor en streng metodisk ramme
    2006
  • Sissel Heidi, Birgit, Per :
    Kommunikasjon handler ikke om belønning
    Spesialpedagogikk 2003
  • Sissel, Birgit :
    Qualitative and quantitative video analysis as a tool in parental guidance
    2002

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →