Haley De,
Åse Mette,
Hilde
:
Critical place-based pedagogy and language teacher education in the Global North and South
The Modern Language Journal 2025
DOI
Anna-Lill,
Hilde,
Torjer Andreas,
Pigga
:
Ethics in Sámi Educational Research
Anna-Lill,
Hilde,
Torjer Andreas,
Pigga
:
Ethics in Sami Educational Research
Åse Mette,
Hilde
:
Learning to Reconcile: Entextualisation of a Multilingual Municipality Sign in Educationscapes of Sápmi
Gørill Warvik,
Merete,
Tatiana,
Hilde,
Astrid
:
Practices of Living Well Among Youth in an Arctic Region
Hilde
:
“Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk
Hilde,
Florian,
Anja Maria
:
Learnings from/about diversity in space and time: discursive constructions in the semiotic landscape of a teacher education building in Norway
International Journal of Multilingualism 2023
DOI /
ARKIV
Hilde,
Anja Maria
:
Dialogues on encounters in team ethnography
18. août 2025
Hilde,
Åse Mette
:
“We shoot at the Sámi signs”: From acts of violence to acts of reconciliation in the linguistic landscape of Sápmi
03. septembre 2025
Torjer Andreas,
Hilde,
Åse Mette
:
Norwegian teacher education and MA theses on Sámi and Indigenous-related topics – an overview of current trends
28. août 2025
Åse Mette,
Hilde
:
Multilingualism as a resource across language subjects in the Norwegian curriculum
2025
Åse Mette,
Hilde,
Elin Furu
:
Exploring Indigenous language education through team ethnography
2025
Marte Bjørseth,
Åse Mette,
Hilde
:
En kritisk diskursanalyse av kvenske/norskfinske temaer i lærebøker i fagene norsk, samfunnsfag og samfunnskunnskap for ungdomstrinnet og Vg1
UiT Norges arktiske universitet 2025
Siril Nilsen,
Åse Mette,
Hilde
:
«Det er litt dumt egentlig, å ikke kunne bruke språket sitt»: En studie om elevers opplevelse av flerspråklighet på yrkesfaglig utdanning
UiT Norges arktiske universitet 2025
Ilja,
Hilde,
Åse Mette
:
Opplæring i norsk som andrespråk i en språklig homogen klasse: En kvalitativ studie av nyankomne elevers og skoleledelsens erfaringer
UiT Norges arktiske universitet 2025
Oliver,
Hilde,
Åse Mette
:
Flerspråklighet som ressurs ved en innføringsklasse på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av flerspråklighet-som-ressurs i et elevperspektiv
UiT Norges arktiske universitet 14. mai 2024
Sigrid,
Trine Jeanette,
Hilde,
Åse Mette
:
Overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse: En kvalitativ studie av en skoleleder, lærer og elev sine erfaringer med overgangen
UiT Norges arktiske universitet 14. mai 2024
Hilde,
Åse Mette
:
Fra overordna del til kompetansemål – et utkast til fagdidaktikk om samiske tema i opplæringa
2024
Hilde,
Åse Mette
:
Mellom inkludering og indigenisering: Om utvikling av norskdidaktisk forskning om samiske tema
Hilde
:
”Det er kult å lære samisk”: Om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk
2024
Åse Mette,
Hilde
:
Samisk i kjernen av norskfaget – dekolonisering gjennom solidarisk lytting
Hilde,
Åse Mette
:
Om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
2024
Hilde
:
Om kolonialitet, håp og fotball i språklige landskap
2024
Rafael Lomeu,
Anja Maria,
Hilde
:
Transitions as in-between space in multilingual educational settings
2024
Hilde
:
Tromsødialekten – en omsvermet skjønnhet
2024
Hilde
:
‘Oi! Dét skal jeg gjøre’ - Choosing Sámi as second language in upper secondary school in Norway
2024
Hilde
:
Vil pensjonere ordet hverdagsrasisme
Hilde
:
Sannhet og forsoning med kvensk perspektiv - og veien videre
2024
Hilde
:
Both sides now – on affect in Sámi language education policy in Norway
2024
Hilde
:
Sámi as second language – a curricular space for language reclamation
2024
Åse Mette,
Hilde
:
Indigenous Sámi language learning in transition - a longitudinal study of biographical junctures
2023
Åse Mette,
Hilde
:
Samisk i norskfaget – fagdidaktisk skisse
Hilde
:
Border-region multilingualism - encounters between Sami, Kven and Norwegian in North Norway
2023
Hilde
:
Flerspråklighet i grenseland – møter mellom samisk, kvensk og norsk i Nord-Norge
2023
Hilde,
Florian,
Anja Maria
:
Learnings from/about diversity in space and time
2023
Åse Mette,
Hilde
:
Om samisk i norskfaget og et garnnøste
Torjer Andreas,
Hilde
:
Urfolk og nasjonale minoriteter i lærerutdanningen – muligheter, utfordringer, usikkerhet og mot
2023
Hilde
:
Team ethnography and ethically sustainable relations in multilingualism research
2023
Hilde
:
Å synliggjøre nasjonale minoritetsspråk – perspektiver fra Norge
2023
Åse Mette,
Hilde
:
Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
2023
Hilde,
Ragni Vik,
Tamás Péter
:
Historically minoritized languages in public spaces – why does it matter?
2023
Ragni Vik,
Hilde,
Tamás Péter
:
Sámi in the main street of Tromsø, Norway – projectification or permanent responsibility?
2023
Hilde,
Åse Mette
:
Om norskfaget, forsoning og solidarisk lytting
2023
Hilde
:
Dialektkrangel, dommeravgang og ramsalt kritikk av «Nordlyskvartalet»
19. avril 2023
Hilde
:
Tidsskalaer og affekt i diskurser om revitalisering av samisk språk
2023
Gørill Warvik,
Merete,
Tatiana,
Astrid,
Hilde
:
To juggle social media challenges how to live well for youth in the Arctic
2023
Per-Henning,
Åse Mette,
Hilde
:
«Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
Hilde,
Åse Mette
:
Om samisk i norskfaget: Fra minorisende til solidarisk lyttende subjekt
Åse Mette,
Hilde
:
Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
2023