Bilde av Sollid, Hilde
Bilde av Sollid, Hilde
Institutt for språk og kultur hilde.sollid@uit.no +4777646175 918 43115 Tromsø You can find me here

Hilde Sollid


Job description

 

 


  • Haley De, Åse Mette, Hilde :
    Critical place-based pedagogy and language teacher education in the Global North and South
    The Modern Language Journal 2025 DOI
  • Anna-Lill, Hilde, Torjer Andreas, Pigga :
    Ethics in Sámi Educational Research
    2025 DOI
  • Anna-Lill, Hilde, Torjer Andreas, Pigga :
    Ethics in Sami Educational Research
    2025 DOI
  • Åse Mette, Hilde :
    Learning to Reconcile: Entextualisation of a Multilingual Municipality Sign in Educationscapes of Sápmi
    2024 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Gørill Warvik, Merete, Tatiana, Hilde, Astrid :
    Practices of Living Well Among Youth in an Arctic Region
    2024 DOI / ARKIV
  • Hilde :
    “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk
    Målbryting 2023 DOI / ARKIV
  • Hilde, Florian, Anja Maria :
    Learnings from/about diversity in space and time: discursive constructions in the semiotic landscape of a teacher education building in Norway
    International Journal of Multilingualism 2023 DOI / ARKIV
  • Åse Mette, Hilde :
    Samisk i norskfaget – fra plan til praksis
    Fagbokforlaget 2023 ARKIV / SAMMENDRAG / OMTALE
  • Hilde, Anja Maria :
    Dialogues on encounters in team ethnography
    18. août 2025
  • Hilde, Åse Mette :
    “We shoot at the Sámi signs”: From acts of violence to acts of reconciliation in the linguistic landscape of Sápmi
    03. septembre 2025
  • Torjer Andreas, Hilde, Åse Mette :
    Norwegian teacher education and MA theses on Sámi and Indigenous-related topics – an overview of current trends
    28. août 2025
  • Åse Mette, Hilde :
    Multilingualism as a resource across language subjects in the Norwegian curriculum
    2025
  • Åse Mette, Hilde, Elin Furu :
    Exploring Indigenous language education through team ethnography
    2025
  • Marte Bjørseth, Åse Mette, Hilde :
    En kritisk diskursanalyse av kvenske/norskfinske temaer i lærebøker i fagene norsk, samfunnsfag og samfunnskunnskap for ungdomstrinnet og Vg1
    UiT Norges arktiske universitet 2025
  • Siril Nilsen, Åse Mette, Hilde :
    «Det er litt dumt egentlig, å ikke kunne bruke språket sitt»: En studie om elevers opplevelse av flerspråklighet på yrkesfaglig utdanning
    UiT Norges arktiske universitet 2025
  • Ilja, Hilde, Åse Mette :
    Opplæring i norsk som andrespråk i en språklig homogen klasse: En kvalitativ studie av nyankomne elevers og skoleledelsens erfaringer
    UiT Norges arktiske universitet 2025
  • Oliver, Hilde, Åse Mette :
    Flerspråklighet som ressurs ved en innføringsklasse på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av flerspråklighet-som-ressurs i et elevperspektiv
    UiT Norges arktiske universitet 14. mai 2024
  • Sigrid, Trine Jeanette, Hilde, Åse Mette :
    Overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse: En kvalitativ studie av en skoleleder, lærer og elev sine erfaringer med overgangen
    UiT Norges arktiske universitet 14. mai 2024
  • Hilde, Åse Mette :
    Fra overordna del til kompetansemål – et utkast til fagdidaktikk om samiske tema i opplæringa
    2024
  • Hilde, Åse Mette :
    Mellom inkludering og indigenisering: Om utvikling av norskdidaktisk forskning om samiske tema
    2024 ARKIV
  • Hilde :
    ”Det er kult å lære samisk”: Om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk
    2024
  • Åse Mette, Hilde :
    Samisk i kjernen av norskfaget – dekolonisering gjennom solidarisk lytting
    2024 ARKIV
  • Hilde, Åse Mette :
    Om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
    2024
  • Hilde :
    Om kolonialitet, håp og fotball i språklige landskap
    2024
  • Rafael Lomeu, Anja Maria, Hilde :
    Transitions as in-between space in multilingual educational settings
    2024
  • Hilde :
    Tromsødialekten – en omsvermet skjønnhet
    2024
  • Hilde :
    ‘Oi! Dét skal jeg gjøre’ - Choosing Sámi as second language in upper secondary school in Norway
    2024
  • Hilde :
    Vil pensjonere ordet hverdagsrasisme
    01. mars 2024 FULLTEKST
  • Hilde :
    Sannhet og forsoning med kvensk perspektiv - og veien videre
    2024
  • Hilde :
    Both sides now – on affect in Sámi language education policy in Norway
    2024
  • Hilde :
    Sámi as second language – a curricular space for language reclamation
    2024
  • Åse Mette, Hilde :
    Indigenous Sámi language learning in transition - a longitudinal study of biographical junctures
    2023
  • Åse Mette, Hilde :
    Samisk i norskfaget – fagdidaktisk skisse
  • Hilde :
    Border-region multilingualism - encounters between Sami, Kven and Norwegian in North Norway
    2023
  • Hilde :
    Flerspråklighet i grenseland – møter mellom samisk, kvensk og norsk i Nord-Norge
    2023
  • Hilde, Florian, Anja Maria :
    Learnings from/about diversity in space and time
    2023
  • Åse Mette, Hilde :
    Om samisk i norskfaget og et garnnøste
  • Torjer Andreas, Hilde :
    Urfolk og nasjonale minoriteter i lærerutdanningen – muligheter, utfordringer, usikkerhet og mot
    2023
  • Hilde :
    Team ethnography and ethically sustainable relations in multilingualism research
    2023
  • Hilde :
    Å synliggjøre nasjonale minoritetsspråk – perspektiver fra Norge
    2023
  • Åse Mette, Hilde :
    Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
    2023
  • Hilde, Ragni Vik, Tamás Péter :
    Historically minoritized languages in public spaces – why does it matter?
    2023
  • Ragni Vik, Hilde, Tamás Péter :
    Sámi in the main street of Tromsø, Norway – projectification or permanent responsibility?
    2023
  • Hilde, Åse Mette :
    Om norskfaget, forsoning og solidarisk lytting
    2023
  • Hilde :
    Dialektkrangel, dommeravgang og ramsalt kritikk av «Nordlyskvartalet»
    19. avril 2023
  • Hilde :
    Tidsskalaer og affekt i diskurser om revitalisering av samisk språk
    2023
  • Gørill Warvik, Merete, Tatiana, Astrid, Hilde :
    To juggle social media ​challenges how to live well ​for youth in the Arctic
    2023
  • Per-Henning, Åse Mette, Hilde :
    «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
    UiT Norges arktiske universitet 31. mai 2023 SAMMENDRAG / OMTALE
  • Hilde, Åse Mette :
    Om samisk i norskfaget: Fra minorisende til solidarisk lyttende subjekt
  • Åse Mette, Hilde :
    Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
    2023

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →


    Research interests

    I forskninga mi er jeg opptatt av språkforhold i Nord-Norge, og i mine forskningsinteresser dreier seg blant anna om språkutdanningspolitikk for historiske minoriteter (samer og kvener/norskfinner). Sentrale stikkord er flerspråklighet, identitet, språkideologier, sted og medborgerskap. 

    I perioden 2021–2026 leder jeg NFR-prosjektet Flerspråklighet og overganger i utdanningssystemet (MultiTrans). 

    Teaching

    Jeg underviser om den norske språksituasjonen, og særlig om talemål og språklig mangfold, flerspråklighet, språkpolitikk og om språkvitenskapelige teorier og metoder.





    Fakultet for Humaniora, Samfunnsvitenskap og Lærerutdanning A3009


    Click for bigger map