Bilde av Unhjem, Astrid
Bilde av Unhjem, Astrid
Institutt for lærarutdanning og pedagogikk astrid.unhjem@uit.no +4777646182 48037798 Tromsø You can find me here

Astrid Unhjem



  • Siw Turid, Astrid :
    «Veiledninga fra praksislærer sluttet liksom ikke den dagen vi var ferdige i praksis» En studie av trepartssamarbeid rundt lærerstudenters FoU-oppgave
    Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2024 DOI / ARKIV
  • Ida Katrine Riksaasen, Tone Malmstedt, Tove Seiness, Annfrid Rosøy, Astrid, Gørill Warvik :
    Transformative partnerships with university schools
    2024 DOI / ARKIV
  • Ove Gunnar, Kari-Anne, Yngve, Annfrid Rosøy, Siw Turid, Astrid :
    Using Research and Development to establish coherence in teacher education  
  • Astrid, Mirjam Harkestad :
    Tidlig innsats og begynneropplæring
    2021
  • Astrid, Rolf Bjarne, Mirjam Harkestad :
    Tidlig innsats - et pedagogisk spenningsfelt
    2021
  • Astrid, Eli Moksnes :
    Studentsentrert undervisning i lærerutdanning. "Når alle er engasjert og har lest, blir det fort en spennende diskusjon"
    2020 DOI / ARKIV
  • Astrid, Ingrid :
    Det største klasserommet er alltid ledig - erfaringsbasert læring i skolens uterom
    2019
  • Astrid, Kenneth, Trude :
    Early markers of language delay in children with and without family risk for dyslexia
    First language 2015 DOI / ARKIV
  • Astrid, Kenneth, Trude :
    Early communicative gestures and play as predictors of language development in children born with and without family risk for dyslexia
    Scandinavian Journal of Psychology 2014 DOI
  • Astrid, Camilla, Linda Hjemgård :
    Er de foreslåtte skolenedleggelsene virkelig til barnets beste?
    Nordnorsk debatt - Nordlys 2025
  • Bjarne, Hilde Dehnæs, Liv Torunn, Ronny, Anne Marie, Astrid et al.:
    Play in the transition between kindergarten and primary education (Symposium)
    2023
  • Astrid, Siw Turid :
    Hvordan opplevde studentene trepartssamarbeid rundt FoU-oppgaven i tredje studieår?
    2023
  • Astrid :
    Outdoor school (uteskole) in transition from kindergarten to school.
    2023
  • Astrid, Kari-Anne, Siv Anita :
    Partnerskap om desentralisert kompetanseheving i begynneropplæring i lesing og skriving
    2022
  • Eli Moksnes, Astrid :
    Dialogbaserte arbeidsmåter i lærerutdanningen
    2018
  • Astrid, Audhild :
    STL+ Å skrive seg til lesing på pc med talestøtte
    2017
  • Audhild, Astrid :
    Å skrive seg til lesing, resultater og utfordringer
    2017
  • Audhild, Astrid :
    Å skrive seg til lesing på pc med talestøtte - erfaringer fra et utviklingsprosjekt
    2017
  • Astrid, Trude :
    Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi
    UiT Norges arktiske universitet 08. décembre 2016
  • Vivian D., Karin, Astrid, Audhild :
    TILT Tidlig innsats - økt lærertetthet.
    2015
  • Audhild, Kari-Anne, Astrid :
    Modellert leseøkt - hva lærer studentene?
    2015
  • Astrid :
    Play, gestures and language development; a longitudinal study of children With and without familial risk of dyslexia
    2012

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →


    Research interests

    Mine forskningsinteresser er tilpasset opplæring og undervisning særlig knyttet til begynneropplæring og overgangen fra barnehage til skole. I den forbindelse har jeg særlig interesse av hvordan skolen kan legge til rette for lekpreget, utforskende og fysisk aktiv læring både inne og ute, i tråd med et helhetlig syn på læring.

    Teaching

    Jeg underviser hovedsakelig på grunnskolelærerutdanning 1-7, i tema tilknyttet tilpasset opplæring og begynneropplæring. I undervisningen om begynneropplæring underviser jeg i tema som overgang fra barnehage til skole, lekpreget, utforskende og fysisk aktiv læring, uteskole og et helhetlig syn på læring.




    ILP Lærerutdanning 4.010


    Click for bigger map