Markerte FNs internasjonale barnedag med Operasjon Barnehagedagsverk

Den 20. november ble Operasjon Barnehagedagsverk arrangert for første gang av barnehagelærerutdanninga ved institutt for lærerutdanning og pedagogikk.

Marit Sundelin (t.v.) og Zlata Sovinskaya.
OPERASJON BARNEHAGEDAGSVERK: Studieprogramleder ved barnehagelærerutdanningen ved UiT, Marit Sundelin (t.v.) var initiativtaker bak Operasjon Barnehagedagsverk. Her sammen med fagleder i Kvamstykket barnehage, Zlata Sovinskaya Foto: Sander Masoud Zandi
Portrettbilde av Sivertsvik, Silje
Sivertsvik, Silje silje.sivertsvik@uit.no Administrasjon ILP, lederstøtte FoU
Publisert: 24.11.25 12:05 Oppdatert: 24.11.25 12:38
Worklife Norsk lærerutdanning 200 år Om UiT Pedagogy Studentliv / Studier

Tekst og foto: Sander Masoud Zandi

 

Dagen hadde som formål å vise hvor viktig og givende det er å jobbe i barnehage, samtidig som den markerte FNs internasjonale barnedag og barnekonvensjonen.

– Barnehage er veldig viktig for samfunnet. Det er essensielt å få frem at det er ordentlig gøy å jobbe i barnehage, og vi ønsker at flere skal gjøre det, sier Pål Julius Skogholt (SV), leder for Oppvekst- og utdanningsutvalget i Tromsø kommune.

Han besøkte Kvamstykket barnehage for selv å erfare hvordan det er å jobbe der.

Det tok litt tid før politikeren fant seg til rette, men etter hvert var han i full lek med barna.

– Det er flere tiltak vi ser på for å få flere inn på barnehagelærerutdanningen. Både lønn og barnehagens åpningstider er viktige punkter som vi ønsker å gjøre noe med til fordel for de ansatte, sier Skogholt.

VIKTIG FOR SAMFUNNET: Pål Julius Skogholt (SV) (t.v.) er tydelig på at barnehagen er en viktig samfunnsinstitusjon. Her sammen med Oskar Gjøstøl og Birgit Czyz.
VIKTIG FOR SAMFUNNET: Pål Julius Skogholt (SV) (t.v.) er tydelig på at barnehagen er en viktig samfunnsinstitusjon. Her sammen med Oskar Gjøstøl og Birgit Czyz. Foto: Sander Masoud Zandi

Kreativitet i førersetet

Utdanningsforbundet var også representert i Kvamstykket barnehage, ved lokallagsleder i Tromsø, Katrine Aursand.

Hun synes opplevelsen av å være i barnehagen en dag var veldig positiv.

– Jeg er utdannet lærer og jobbet på Tromstun i ti år før jeg ble tillitsvalgt, men jeg har aldri jobbet i barnehage tidligere. Det første som slår meg er at ingen dager er like. Du må bare forholde deg til ungene, og «go with the flow», sier Aursand.

Intervjuet foregår midt i leken; et barn lager høye hvinelyder med en lekebil, men det forstyrrer ikke samtalen.

– Det er en veldig kreativ jobb å jobbe i barnehage. Du må være spontan og tilpasningsdyktig, for situasjonen endrer seg hele tiden, og dette er et veldig godt eksempel på akkurat den kreativiteten, sier Aursand.

 

KREATIVITETEN I BRUK: Studieprogramleder ved barnehagelærerutdanningen ved UiT, Marit Sundelin, fikk bruk for kreativiteten sin, da hun hadde høytlesning fra den interaktive boken
KREATIVITETEN I BRUK: Studieprogramleder ved barnehagelærerutdanningen ved UiT, Marit Sundelin, fikk bruk for kreativiteten sin, da hun hadde høytlesning fra den interaktive boken "Trykk Her". Foto: Sander Masoud Zandi.

Barnehagemagi

Etter at vi har snakket i noen minutter, skjer det noe magisk som bekrefter viktigheten av kreativitet.

En av de ansatte i barnehagen finner frem en høyttaler og setter på sangen «Ryddetid».

Plutselig reiser alle barna seg og begynner å rydde. På få minutter er alle leker på plass, uten at noen har bedt dem om det.

På plass i Kvamstykket var også studieprogramleder for barnehagelærerutdanningen ved UiT, Marit Sundelin.

Da journalisten ankom barnehagen, var hun allerede i gang med høytlesning fra en interaktiv bok for flere barn.

– I dag har jeg opplevd hvor viktig musikk er for ungene. En gutt som nesten ikke snakker norsk koblet seg på med én gang vi begynte å synge, og det er noe jeg tar med meg i undervisningen min fremover, sier Sundelin.

 

OPPSUMMERING: Etter endt dag i barnehagen møttes flere av deltakerne på Operasjon Barnehagedagsverk på Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP) for å dele erfaringer fra dagen.
OPPSUMMERING: Etter endt dag i barnehagen møttes flere av deltakerne på Operasjon Barnehagedagsverk på Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP) for å dele erfaringer fra dagen. Foto: Sander Masoud Zandi

– Barn leker fordi de vil

Sundelin understreker at barnehagelærerutdanningen, som er et profesjonsstudium, gir kandidatene bred kompetanse ved endt utdanning.

– Man får god kompetanse i pedagogisk ledelse og sterk fagkunnskap. Dessuten utfordres man i å jobbe med både foreldre, barn og personale. Det er sterkt fokus på lederutdanning over de tre årene, sier hun.

Sundelin er likevel tydelig på at det viktigste er fokuset på barn.

– Det er viktig at man forstår og lærer mye om barns omsorg, lek og læring. Der vil jeg fremheve lekens plass i barndommen, og hvor viktig den er for barns utvikling. Barn leker fordi de vil, fordi de opplever glede, spenning, velbehag og nytelse, sier hun.


Kortnytt fra Fakultet for humaniora, samfunnsvitskap og lærarutdanning, Institutt for lærarutdanning og pedagogikk
Sivertsvik, Silje silje.sivertsvik@uit.no Administrasjon ILP, lederstøtte FoU
Latest news from UiT