Ny review: Pedagogiske strategier for læring gjennom praksis i disiplinbaserte utdanninger
Praksis eller «arbeidsintegrert læring» (work-integrated learning, WIL) er en læringsform som har lange tradisjoner innen profesjonsrettede utdanninger, som helsefaglige utdanninger, lærerutdanningen etc. I utdanninger som mangler en tydelig profesjonstilknytning er imidlertid praksis fortsatt mindre vanlig.
I disiplinbaserte og tverrfaglige studieprogrammer, som biologi, geologi og fiskeri- og havbruksvitenskap, er praksis et relativt nytt og mindre utbredt fenomen. De siste 5-10 årene har flere slike utdanninger i Norge jobbet aktivt med å utvikle praksis som en integrert del av studiene (Hole et al., 2018; Hole et al., 2021; Sandvoll et al., in press; Schneider et al., 2024; Velle et al., 2017). Men hva sier forskningen om pedagogiske strategier for å fremme læring gjennom praksis i slike ikke-profesjonsrettede utdanninger? Prof. Monica A Sundset (Institutt for Arktisk og Marin Biologi), Prof. Ragnhild Sandvoll (Result) og Førstebibliotekar Torstein Låg (Avdeling for forsknings- og utdanningsstøtte) har nylig publisert en litteraturstudie av litteraturstudier (en såkalt "umbrella review") i journalen Nordic Journal of STEM Education (Sundset et al., 2025) som undersøker nettopp dette.
Systematiske søk i flere databaser resulterte i 1651 vitenskapelige abstrakt publisert mellom januar 2000 og november 2023. Etter grundig gjennomgang av alle abstrakt med fokus på praksis i disiplinbaserte programmer, ble 11 relevante review-artikler valgt ut for systematisk gjennomgang og tematisk analyse.
Litteraturstudiet viste at det finnes svært lite forskning på praksis i disiplinbaserte utdanninger. Den tematiske analysen av de inkluderte review-artiklene identifiserte følgende tema for denne forskningen: Utforming av læreplaner, Vurdering, Læringsutbytte, Ansettbarhet, Studenttilfredshet, Samarbeid med praksispartnere, Internasjonale praksisplasser, og Inkludering av urfolksstudenter.
Funnene belyser både barrierer og faktorer som fremmer utvikling og integrering av praksis i ikke-profesjonsrettede utdanning - og kan brukes som støtte for universiteter, faglærere, ledere og forskere som ønsker å styrke arbeidslivsrelevansen i disse utdanningene. For å lykkes med praksis som en del av utdanningen, bør praksis innarbeides som en naturlig og integrert del av studieprogrammet – og ikke være en «add-on». Pedagogikken bør bygge på samstemt undervisning, med læringen i fokus. Praksis må videre være relevant og autentisk, og det er avgjørende at arbeidet med utviklingen av praksis involverer både universitet, faglærere, studenter og praksispartnere.
Arbeidet med dette litteraturstudiet ble finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse gjennom prosjektet «SAMPRAKSIS» (Tilskudd ARB-2020/10088) ledet av Prof. Bjørn-Petter Finstad (Norges Fiskerihøgskole).
Hole, T. N., Velle, G., Riese, H., Raaheim, A., Simonelli, A. L., & Chan, S. J. (2018). Biology students at work: Using blogs to investigate personal epistemologies. Cogent Education, 5(1).
Hole, T. N., Velle, G., Helleve, I., Ulvik, M., Sætre, J. H., Brøske, B. Å., & Raaheim, A. (2021). Learning and personal epistemologies among students in three work placement settings. Education Inquiry, 13(3): 249–268.
Sandvoll, R., Finstad, B.-P., & Sundset, M. A. “Highlight of my year” – Student insights on work-integrated learning in Arctic Fisheries and Aquaculture Science studies. In press, International Journal of Work-Integrated Learning.
Schneider, J. R., Aaby, T., Boessenkool, S., Eriksen, E. F., Holtermann, K., Martens, I., Soulé, J., Steele, A., Zazzera, S., van der meeren, G. I., Velle, G., Cotner, S., & Lane, A. K. (2024). Creating better internships by understanding mentor challenges: findings from a series of focus groups. International Journal of STEM Education, 11 (60).
Sundset, M. A., Sandvoll, R., & Låg, T. (2025). The Power of WIL: Advancing Work-Integrated Learning in Discipline-Based Higher Education Programs. Nordic Journal of STEM Education, 9(3), 37-60.
Velle, G., Hole, T. N., Førland, O., Simonelli, A.-L., and Vandvik, V. (2017). Developing work placements in a discipline-oriented education. Nordic Journal of STEM Education, 1(1): 287-306.