Kurs om forståelse av hovedfaktorer som påvirker migranters helse / Course about understanding the determinants of migrants' health through research planning

NORSK:
Denne høsten holdes det et EUGLOH-kurs der du kan lære om migranters helse, fra et medisinsk og juridisk perspektiv. Du kan også delta aktivt i planlegging av forskning og utvikling av forskningsbaserte tiltak på dette feltet.
ENGLISH:
This autumn, an EUGLOH course is being held where you can learn about migrants' health from both a medical and legal perspective. You will also have the opportunity to actively participate in planning research and developing research-based interventions in this field.
NORSK:
Dato: 20. oktober 2025 - 20. februar 2026
Sted: München, Tyskland
Vertsuniversitet: Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU)
Type arrangement / modus: Kombinert kurs (Fysisk og virtuell deltakelse)
Målgrupper: Bachelor- og masterstudenter
Varighet: Opptil 1 semester
Dokumentasjon av deltakelse: Karakterutskrift - ECTS
Språk: Engelsk
Rekruttering av deltakere: Kvalitativ vurdering
Antall ledige plasser: 30
Evalueringskriterier: 50 % akademisk / profesjonell kompetanse 50 % motivasjon
NB: De som får tilbud om plass på kurset vil tildeles et stipend på 2215 euro
Søknadsfrist: 27. juni 2025 (23:59)
Kurset er organisert i samarbeid med Lunds universitet og Universitetet i Porto. Det er utformet for å gi studenter mulighet til å bygge opp etisk bevissthet om migranters helserettigheter og kunnskaper og kompetanse om å planlegge forskning migrasjonshelse og å utvikle evidensbaserte tiltak for migranters helse.
Det 15-uker lange kombinerte kurset inkluderer en 11-ukers pre-mobilitetsfase, en 5-dagers mobilitetsfase i München og en 3-ukers post-mobilitetsfase.
Ved fullføring av kurset vil studentene oppnå 5 ECTS-poeng, tilsvarende 150 undervisningstimer (45 minutter per time).
Antall studiepoeng og totale timer kan variere noe mellom universitetene. For eksempel vil Universitetet i Porto ha 148,5 studietimer og 5,5 ECTS.
Målgruppe: Bachelorstudenter kan også vurderes som søkere, forutsatt at de har relevant forskningserfaring – enten gjennom et formelt forskningsopplæringsprogram eller gjennom aktiv deltakelse i alle stadier av et forskningsprosjekt.
Utvelgelse: Deltakere vil bli valgt basert på motivasjonsbrev og CV. Utvelgelsen vil ta hensyn til tidligere erfaring, akademisk bakgrunn og dokumentert interesse for emner som forskningsmetoder, helsedeterminanter, helseulikheter og migrasjonshelse.
Innhold og metodikk
Metode
Kurset benytter en forskningsbasert læringstilnærming med fokus på prosjektutvikling. Strukturen følger et spiraldesign for å sikre gradvis tilegnelse av kunnskap, perspektiver og ferdigheter.
Veiledning, kritisk lesing og interaksjon med medstudenter vil støtte opp under forskningsbasert læring.
Pre-mobilitetsfasen inkluderer asynkrone nettbaserte komponenter som følges opp av diskusjoner moderert av medstudenter. Studentene oppfordres også til å styrke forståelsen gjennom korte oppgaver, selvstudier og læringsmateriell.
Samarbeidslæring, scenariobasert utdanning, problemløsning og feltbasert læring er en del av den fysiske komponenten. Den siste komponenten inkluderer refleksjonsbasert læring.
Studentenes egenutvikling, moderering av sesjoner, medstudentvurderinger og tilbakemeldingsplattformer vil sikre en student-sentrert tilnærming.
Vurdering
Vurdering vil bli gjennomført gjennom graderte oppgaver av instruktører, mentorer og medstudenter.
For å fullføre kurset må studentene moderere minst én sesjon, fullføre alle oppgaver og delta fullt ut i den fysiske læringsdelen.
ENGLISH:
Date: 20 Oct 2025 - 20 Feb 2026
Location: Munich, Germany
Host university: Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU)
Type of event / Mode: Blended course
Target groups: Master students, Undergraduate students
Duration: Up to 1 semester in length
Recognition: Transcript of records - ECTS
Language: English
Recruitment of participants: Qualitative Assessment
Number of open spots: 30
Evaluation criteria: 50% - Academic / Professional Merit 50% - Motivation
Note: Those who are offered a place at the course will be awarded a grant of 2,215 Euros
Application deadline:27 June 2025 (23:59)
Organised together with Lund University and the University of Porto, this course is designed to provide students with the knowledge, skills, and ethical awareness needed to advocate for migrants' right to health, plan research on migration health, and develop evidence-based interventions for migrants' health.
The 15-week blended course includes an 11-week pre-mobility phase, a 5-day mobility phase in Munich, and a 3-week post-mobility phase.
Completing the course will earn the students 5 ECTS credits, equivalent to 150 lecture-hours (45 minutes).
The number of credits and total hours required may differ slightly between universities. For example, the University of Porto will have 148.5 study hours and 5.5 ECTS.
Target group: Bachelor’s students may also be considered, conditional on having relevant research experience—either through a formal research training program or through active involvement in all stages of a research project.
Selection: Participants will be selected based on their motivation letter and CV. Selection will consider prior experience, academic training, and demonstrated interest in topics such as research methods, determinants of health, health inequalities and migration health.
Content and methodology
Method
The course adopts a research-based learning approach, centring on project development. Structured in a spiral design, we will ensure the progressive acquisition of knowledge, perspectives, and skills. Mentor consultation, critical reading, and peer interaction will support research-based learning.
The pre-mobility phase includes asynchronous online components that will be followed by peer-moderated discussions. Students are also encouraged to enhance their understanding through brief tasks, self-study time, and learning materials. Collaborative learning, scenario-based education problem-solving, and field-based learning are parts of the in-person component. The final component includes reflective learning.
Students managing their own development processes, acting as moderators, peer-assessments and feedback platform will ensure a student-centred approach.
Assessment
Assessment will be conducted via graded assignments by instructors, mentors, and peers.
To successfully complete the course, students must moderate at least one session, complete all assignments, and fully participate in in-person learning.