Kurs om kunst, kreativ helse og velvære / Course on arts, creative health and well-being

NORSK:
Til vinteren holder Lunds universitet om hvordan kunst og estetikk kan åpne opp for selvutvikling som kan bidra til bedre helse, motstandskraft og velvære.
ENGLISH:
This winter, Lund University is hosting a course on how art and aesthetics can foster self-development, contributing to improved health, resilience, and well-being.
NORSK:
Dato: 3. november 2025 (kl. 16:00) - 16. januar 2026 (kl. 18:00)
Sted: Lund, Sverige
Vertsuniversitet: Lunds Universitet (LU)
Type arrangement / modus: Kombinert kurs (både fysisk og virtuell deltakelse)
Målgrupper: Bachelor- og masterstudenter og stipendiater
Varighet: Opptil 1 semester
Dokumentasjon av deltakelse: Karakterutskrift – 5 ECTS
Språk: Engelsk
Vurdering av søkere: Kvalitativ
Deltakelse kvalifiserer for internasjonalt sertifikat: Ja
Evalueringskriterier: 50 % akademisk / profesjonell kompetanse - 50 % motivasjon
NB: De som får tilbud om plass på kurset vil tildeles et stipend på 1144 euro
Søknadsfrist: 1. juli 2025
I dette kurset vil studentene kunne tilegne seg teoretisk forståelse samt praktiske ferdigheter knyttet til hvordan kunst og estetikk kan være en ressurs for helse, motstandskraft og velvære.
Kurset kombinerer nettforelesninger, seminarer og studentoppgaver, samt fysiske workshops under et to-dagers besøk ved Lunds Universitet.
Kurset kombinerer nettforelesninger og seminarer, studentoppgaver mellom seminarene, og fysiske workshops under et to-dagers besøk ved Lunds Universitet.
Godkjente studenter vil få stipend som dekker reise- og oppholdsutgifter.
Pedagogikken er basert på student-sentrert læring, hvor studentene oppfordres til å engasjere seg i sin egen og hverandres læringsprosess. Deler av den pedagogiske metodikken for både nett- og fysisk undervisning er inspirert av Objektbasert læring (OBL).
Undervisning under kurset gjøres i fellesskap av lærere fra Lunds Universitet og Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet.
Kompetansebygging:
Ved å delta i kurset vil du utvikle ferdigheter innen:
Krav til søkere:
Kurset er rettet mot studenter med interesse for hvordan kunst og estetikk kan støtte helse, motstandskraft og velvære, samt de eksistensielle dimensjonene av helse. Det er også rettet mot studenter som jobber profesjonelt innen helsevesenet, sosialt arbeid eller kultursektoren.
Utvelgelsesstrategi:
Studentene må ha 30 ECTS i kunsthistorie, visuelle studier eller andre relevante fag for å bli akseptert. Sørg for å laste opp en karakterutskrift i søknaden din. En kort motivasjonserklæring (maks 150 ord) må også lastes opp.
Innhold og metodikk:
Kurset er tverrfaglig og kombinerer historiske og teoretiske perspektiver fra humaniora og samfunnsvitenskap med funn fra medisin og helsefag. Fokus er på en eksistensiell forståelse av helse.
Etter fullført kurs vil studentene kunne:
Vurderingen av kurset er basert på en prosjektplan for en estetisk aktivitet, som skal utformes av studenten, sammen med en skriftlig del med teoretisk refleksjon. Studentene vil presentere sine prosjektplaner på et nettseminar, hvor de vil motta tilbakemelding fra lærere og medstudenter.
Les hele kursplanen her.
Vennligst merk: Dette er en foreløpig tidsplan, og endringer kan forekomme.
Aktiv deltakelse i forelesninger, workshops, seminarer og eksamen er påkrevd.
Tidsplan
Tidspunkt Aktivitet
Mandag 3. november kl. 16:00-18:00 CET Introduksjon til kurset og forelesning (Online)
Mandag 10. november kl. 16:00-18:00 CET Forelesning (Online)
Mandag 17. november kl. 16:00-18:00 CET Forelesning (Online)
Søndag 23. november Reise til Lund
Mandag 24. - Tirsdag 25. november Workshops (På Lunds universitet)
Onsdag 26. november Reise fra Lund
Mandag 1. desember kl. 16:00-18:00 CET Forelesning (Online)
Mandag 8. desember kl. 16:00-18:00 CET Forelesning (Online)
Tirsdag 15. desember kl. 16:00-18:00 CET Digital workshop (Online)
Mandag 5. januar kl. 16:00-18:00 CET Avsluttende seminar (Online)
Fredag 16. januar kl. 16:00-18:00 CET Eksamen (Online)
ENGLISH:
Date: 3 Nov 2025 16:00 - 16 Jan 2026 18:00
Location: Lund, Sweden
Host university: Lund University (LU)
Type of event / Mode: Blended course
Target groups: Master students, PhD students, Undergraduate students
Duration: Up to 1 semester in length
Recognition: Transcript of records - 5 ECTS
Language: English
Recruitment of participants: Qualitative Assessment
Is eligible to international certificate: Yes
Evaluation criteria: 50% Academic / Professional Merit - 50% Motivation
Note: Those who are offered a place at the course will be awarded a grant of 1,144 Euros
Application deadline: 1 July 2025
In this course, students will acquire theoretical understanding as well as practical skills related to how arts and aesthetics can be a resource for health, resilience, and wellbeing. It combines online lectures, seminars and student assignments, as well as physical workshops during a two-day on-site visit to Lund University.
The course combines online lectures and seminars, student assignments in-between seminars, and physical workshops during a two-day on-site visit to Lund University. Accepted students will get a scholarship to cover the costs for travel and subsistance. The pedagogy is based on student-centred learning, where the students are encouraged to engage in their own and each other’s learning process. Parts of the pedagogical methodology of both the online and on-site teaching is inspired by Object-Based Learning (OBL).
The course is co-taught by teachers from Lund University and the Arctic University of Tromsø.
Competences
By participating in the course you will develop your skills in the areas of:
Requirements
The course is targeted towards students with an interest in the potential of arts and aesthetics to support health, resilience, and well-being, together with the existential dimensions of health. It also targets students who work professionally in the healthcare, social work, or the cultural sectors.
Selection strategy: Students must have 30 ECTS in art history, visual studies, or any other subject for which the topic of this course is relevant, in order to be accepted. Make sure to upload a transcript of records in your application. A short statement of motivation must also be uploaded (no more than 150 words).
Content and methodology
The course is interdisciplinary, combining historical and theoretical perspectives from the humanities and social sciences with findings from the medical and health sciences. The focus is on an existential understanding of health. On completion of the course the students will be able to:
Account for how the arts, culture and aesthetics can be a resource for health, resilience and well-being.
Describe and discuss scientific and scholarly perspectives on creative and aesthetic processes promoting health, well-being, healing and rehabilitation.
Account and discuss different ways to measure and interpret health effects of arts and aesthetics, from medical and humanistic perspectives.
Design and lead creative and aesthetic activities for the purpose of promoting health, resilience and well-being.
Apply relevant theories and methods in analyzing creative and aesthetic activities in relation to health and well-being.
Assessment of the course is based on a project plan for an aesthetic activity, which be designed by the student, together with a written part accompanying theoretical reflection. The students will present their project plans at an online seminar, where they will receive feedback from teachers and fellow students.
Read the full course plan here.
Please, note that this is a preliminary schedule and that changes might occur.
Active participation in the lectures, workshops, seminars and in the examination is required.
Time schedule
Time Modality
Monday 3 November 16:00-18:00 CET Introduction to the course and lecture (Online)
Monday 10 November 16:00-18:00 CET Lecture (Online)
Monday 17 November 16:00-18:00 CET Lecture (Online)
Sunday 23 November Travel to Lund
Monday 24 - Tuesday 25 November Workshops (On site in Lund)
Wednesday 26 November Travel from Lund
Monday 1 December 16:00-18:00 CET Lecture (Online)
Monday 8 December 16:00-18:00 CET Lecture (Online)
Tuesday 15 December 16:00-18:00 CET Digital Workshop (Online)
Monday 5 January 16:00-18:00 CET Concluding Seminar (Online)
Friday 16 January 16:00-18:00 CET Examination (Online)