autumn
2025
BED-3109 Innovasjon og samskaping - 10 stp
Course content
Emnet retter søkelys på virksomheters verdiskapende prosesser med et spesielt søkelys på innovasjon og samskaping. Gjennom kurset vil studentene lære om samskaping og betydningen av samskaping for innovasjon. I tillegg vil studentene få kjennskap til hvilken rolle prosjekter kan spille som arena for innovasjon. Emnet gir aktuell og etterspurt kompetanse knyttet til framtidige innovasjonsprosesser, spesielt knyttet til samskaping som sentralt for å løse komplekse samfunnsutfordringer, for eksempel utfordringer om bærekraft. Følgende deltema belyses: perspektiver på samskaping og samskaping som utgangspunkt for å forstå innovasjon.
Følgende deltema belyses: Perspektiver på samskapning av verdi og samskaping som utgangspunkt for å forstå innovasjon.
Objective of the course
Etter å ha fullført og bestått emnet, skal du ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper om:
- Innovasjon som verdiskapende prosess.
- Samskaping som utgangspunkt for innovasjon
- Innovasjon, system og samfunn
Ferdigheter:
- Bruke tilegnede kunnskaper om samskaping til å vurdere utfordringer knyttet til innovasjonsprosesser.
- Vurdere ulike tilnærminger til innovasjon.
- Vurdere innovasjonsprosesser på bedrifts og samfunnsnivå.
Kompetanse:
- Utvikle strategier som tilrettelegger for samskapingsprosesser.
- Utfordre etablert kunnskap om verdiskaping gjennom kritisk refleksjon over ulike perspektiver på verdi.
- Vurdere og ta beslutninger til hvordan samskaping kan være relevant for å realisere mål knyttet til utvikling av bærekraftige løsninger som skal gagne virksomheten og samfunnet ellers.
Teaching methods
Undervisningen gis i hovedsak gjennom video, podkaster og webinarer. Alle disser læringsressurser vil være tilgjengelig i emnets virtuelle klasserom. I tillegg vil det være en fysisk oppstartsamling. Den fysiske samlingen vil være i starten av semesteret fordi studentene skal starte arbeidet med semesteroppgaven på samlingen. Emnet stiller krav til selvstendig arbeid som skal vise forståelse, refleksjon og modning (jf. https://lovdata.no/forskrift/2005-12-01-1392/§6). I tillegg stilles det krav til gode samarbeidsevner da studentene må levere en semesteroppgave i grupper på 2-3 personer hvor emnets pensum knyttes opp mot en problemstilling/utfordring. Deltakelse på emnet forutsetter at studentene har gode kunnskaper om grunnleggende programvare og tilgang til internett med god bredbåndsbredde.Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Oppgave | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|
Obligatorisk arbeidskrav | Godkjent – ikke godkjent |
More info about the assignment
Skriftlig semesteroppgave i gruppe på 2-3 studenter.
Semesteroppgaven leveres ut i starten av semesteret og studentene arbeider med denne gjennom hele semesteret fram til en på forhånd gitt innleveringsfrist ved slutten av semesteret.
Semesteroppgaven teller 100 prosent av karakteren.