spring 2026
FIL-2060 Bacheloroppgave i filosofi - 10 stp

Type of course

Emnet inngår som valg- og fordypningsemne i bachelorgradsprogrammet i filosofi og er en spesialisering der studenten står fritt til å velge sitt eget tema. Emnet er godt egnet for studenter som ønsker å gå videre med en mastergrad i filosofi eller i andre disipliner, men også andre studenter som ønsker å gjennomføre et slikt selvstendig miniforskningsarbeid.

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

FIL-2090 Bacheloroppgave i filosofi 20 stp

Course content

Emnet er en mulighet for studenter som ønsker å fordype seg i et valgfritt fordypningsemne og til å gjennomføre et selvstendig miniforskningsarbeid, der studenten selv velger problemstilling, tema, pensum, og har individuell veiledning i løpet av semesteret. I samråd med veileder utvikler studenten et prosjekt og velger ut et relevant pensum som knytter an til forskningslitteratur innen det valgte fordypningsområdet (originaltekster, sekundær- eller kommentarlitteratur og aktuelle debatter).

Prosjektet er en skriftlig semesteroppgave på 6000-8000 ord der studenten gjennom veiledning gjennomfører et større, selvstendig refleksjonsarbeid.

Pensum: 500-800 sider, hvorav halvparten skal bestå av originallitteratur. Pensum legges opp i samråd med veileder og godkjennes av denne innen 1.april i vårsemesteret og 1.oktober i høstsemesteret.


Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten skal:

  • ha inngående kunnskap om og forståelse av sentrale tema, argumenter og problemstillinger innenfor det valgte fordypningsområdet.
  • ha oversikt over den filosofiske bakgrunnen for sin problemstilling og dens relevans for andre problemstillinger og tema.
  • kjenne til styrker og svakheter ved ulike posisjoner og argumenter i sitt fordypningsområde.
  • forstå implikasjoner og konsekvenser av de konklusjoner en gjør seg i løpet av oppgaven.

Ferdigheter:

Studenten kan:

  • formulere og analysere problemstillinger, posisjoner og argumenter innenfor sitt fordypningsområde på en selvstendig og kritisk måte.
  • drøfte og reflektere kritisk over de relevante problemene og utfordringene som er innen sitt fordypningsområde.
  • analysere og vurdere kritisk sine egne argumenter og påstander i oppgaven.
  • organisere og gjennomføre et miniforskningsarbeid.

Kompetanse:

Studenten viser evne til:

  • å formidle skriftlig og muntlig relevant og komplisert fagstoff på en strukturert og klar måte.
  • å innhente og systematisk organisere relevant informasjon fra et komplekst tekstmateriale.
  • å organisere og kommunisere egne faglige bidrag og fremstøt på en sammenhengende måte.
  • å anvende problemstillinger, tema og argument fra valgt fordypningsområde på andre relevante problemstillinger.

Language of instruction and examination

Det gis ikke undervisning i emnet. Veiledning gis på norsk, annet skandinavisk språk eller engelsk.

Eksamensspråk: Norsk eller engelsk


Teaching methods

Det er ikke ordinær undervisning.

Studenten har en individuell veileder og veiledningen skjer i form av gjennomgang og tilbakemelding på praksisprosjekt eller oppgaveutkast.


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 1/1 40 Minutter A–E, stryk F
Oppgave 0/1 A–E, stryk F
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Studenten må innen gitt frist gjennomføre tre veiledninger på bakgrunn av arbeid med semesteroppgaven. Tema, problemstilling og pensum skal være godkjent av veileder senest 1. april i vårsemesteret og 1. oktober i høstsemesteret.

I den første veiledningen avklares tema og problemstilling. I den andre veiledningen legger studenten frem disposisjon og innledning til oppgaven. I den tredje veiledningen gjennomgås et oppgaveutkast som er levert inn på forhånd. Tidspunkt for veiledning avtales mellom student og veileder.

Emneansvarlig skal informeres om hvem som er veileder før første veiledning. Studenter som ikke har en veileder, må kontakte emneansvarlig for å få tildelt en passende veileder.


More info about the assignment

Indviduell oppgave på 6000-8000 ord.

More info about the oral exam

Individuell muntlig eksamen. Muntlig eksamen er justerende og kan justere karakteren på semesteroppgaven en karakter opp eller ned.

Re-sit examination

Det arrangeres ikke kontinuasjonseksamen i emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic