autumn 2025
GLU-2000 Bachelorgradsoppgave i grunnskolelærerutdanningen - 15 stp

Type of course

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Course content

Bachelor-oppgaven er et selvstendig prosjekt som skal gi studentene erfaring med å systematisk utforske egen lærerpraksis. Oppgaven kan med fordel knyttes til utviklingsområder på egen skole, til andre deler av skolens virksomhet eller til egne undervisningsfag.

I tilknytning til oppgaven blir det gitt innføring i aktuelle kvalitative og kvantitative metoder, inkludert analyse av datamateriale.


Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • inngående kunnskap om det valgte temaet for bachelor-oppgaven
  • kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder som er aktuelle for å gjennomføre oppgaven

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og vurdere et mindre utviklingsprosjekt
  • dokumentere og analysere eget utviklingsprosjekt i tråd med forskningsetiske retningslinjer
  • formidle erfaringer og resultater fra bachelor-oppgaven

Kompetanse

Studenten kan:

  • kunne vurdere eget prosjekt i relasjon til metodiske og etiske perspektiver
  • reflektere over endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for profesjonsutøvelse

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

En dagssamling, samt veiledning.

Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Oppgave A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Prosjektskisse Godkjent – ikke godkjent
Førsteutkast Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Emnet har to arbeidskrav som begge er en del av oppgaveskrivingen. Disse leveres til veilederen.

  • En prosjektskisse
  • Et førsteutkast av prosjektoppgaven

More info about the assignment

Oppgaven skrives individuelt, men kan også skrives i par.

Omfanget om oppgaven skrives individuelt er ca. 6 000 ord. Hvis oppgaven skrives i par skal omfanget være på 9000 ord.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic