spring 2026
LAN-3082 Natursyn og landskapspraksiser - 6 stp

Type of course

Kan ikke tas som enkeltemne. Forbeholdt studenter på studiet Master i landskapsarkitektur.

Obligatory prerequisites

LAN-3071 Studio 1: Urbane praksiser

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LAR-3082 Perspectives on nature and landscape practices 6 stp

Course content

Emnet gir innblikk i sammenhengen mellom ulike natursyn og landskapspraksiser. Emnet fokuserer på hvordan oppfatninger av naturen setter sine avtrykk i landskapene. Det relaterer seg både til hvordan ulike natursyn har preget utviklingen av landskaper gjennom tidene, og hvordan de utspiller seg i samtidens diskusjoner omkring arealbruk og større landskapsmessige inngrep.

Samisk natursyn og tilhørende landskapspraksiser vil inngå som en sentral tematikk i relasjon til forståelsen av kulturlandskapene i arktiske/subarktiske områder. Emnet danner grunnlag for at studentene kan utvikle et reflektert forhold til forskjellige natursyn og benytte dette både i forståelsen av aktuelle problemstillinger og i refleksjonen over egen landskapsarkitektfaglig praksis.


Objective of the course

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

  • Spesifikk kunnskap om natursyn i arktiske/subarktiske områder, herunder samisk natursyn og tilhørende landskapspraksiser.
  • Generell kunnskap om ulike natursyn og deres innflytelse på landskapene historisk og aktuelt.
  • Forståelse av sammenhengen mellom natursyn og ulike landskapspraksiser.

Ferdigheter:

  • Evne til kritisk refleksjon over landskapsformer og landskapsbruk som representerer ulike natursyn.
  • Evne til å identifisere argumenter og synspunkter som representerer ulike natursyn i diskusjoner omkring arealbruk og større landskapsmessige inngrep.
  • Evne til å beskrive og diskuterer landskapsarkitektoniske problemstillinger fra et natursynsperspektiv.

Generell kompetanse:

  • Evne til å selvstendig kunne anvende teoretisk kunnskap om natursyn i analyse av landskaper og større landskapsmessige inngrep.
  • Evne til å kunne orientere seg i komplekse landskapsarkitektoniske problemstillinger og identifisere sentrale aspekter knyttet til natursyn.
  • Evne til å kunne reflektere over eget natursyn

Language of instruction and examination

Norsk/engelsk

Teaching methods

Undervisningen foregår som en serie forelesninger, tekstgjennomganger og en kombinasjon av muntlige og skriftlige oppgaver individuelt eller i gruppe.

Information to incoming exchange students

Dette emnet er åpent for utvekslingsstudenter fra følgende universiteter:

  • University of Toronto
  • Ecole Nationale Superieure du Paysage de Versailles
  • Swedish University of Agricultural Sciences
  • The University of Calgary
  • Aalto University
  • Aarhus School of Architecture

Antall ledige studieplasser vil variere fra år til år.

Opptakskravene baserer seg på"Admission Requirements". Gjeldende kriterier til portfolio for programstudenter er lik for utvekslingsstudenter. Portfolio sendes til følgende epostadresse: kunstakademiet@umak.uit.no innen 31. oktober. Merk at det er krav om godkjent portefølje før eventuelt opptak.

Har du spørsmål om studiet?


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 7 Dager Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Emnets arbeidskrav er:

  • Dokumentasjon av alle separate oppgaver formulert og satt som en del av emnet.

Emneansvarlig fastsetter spesifikke krav til dokumentasjon i henhold til de enkelte oppgaver.

Arbeidskravet er kun gyldig for eksamensrett inneværende semester.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic