spring 2026
LAN-3900 Diplomoppgave / Masteroppgave - 30 stp

Type of course

Kan ikke tas som enkeltemne. Forbeholdt studenter på studiet Master i landskapsarkitektur.

Obligatory prerequisites

LAN-3091 Studio 3: Territorielle praksiser , LAN-3092 Prediplom

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LAR-3900 Diploma thesis/master’s project 30 stp

Course content

Diplomforløpet er et selvstendig undersøkelses- og designarbeid, hvor prediplom-rapporten danner metodisk og innholdsmessig utgangspunkt. Arbeidet skal resultere i et omfattende prosjektmateriale, som syntetiserer analyser, feltarbeid, undersøkelser og formgivningseksperimenter.

Diplomarbeidet skal være knyttet til arktiske/subarktiske landskap.


Objective of the course

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

  • Avansert kunnskap innenfor landskapsarkitekturen og spesialisert innsikt i arktiske/subarktiske landskap.
  • Inngående forståelse av kompleksiteten knyttet til diplomprosjektet og berørte landskap.
  • Inngående forståelse av diplomprosjektets historiske, samfunnsmessige, teoretiske og metodiske premisser.
  • Inngående forståelse av de naturlige, sosiale, kulturelle og teknologiske forhold som er førende for diplomprosjektet.

Ferdigheter:

  • Kunne gjennomføre et omfattende undersøkelses- og formgivningsarbeid av høy landskapsarkitektonisk kvalitet.
  • Kunne fremvise en overbevisende beherskelse av fagets teori og metoder.
  • Kunne syntetisere analyser, undersøkelser og formgivningseksperimenter til et sammenhengende prosjekt.
  • Kunne framvise gode formgivningsevner og forståelse av landskapsarkitekturens kunstneriske dimensjon.
  • Kunne formidle prosjektarbeid gjennom avansert bruk av fagets representasjonsformer.

Generell kompetanse:

  • Evne til selvstendig å kunne gjennomføre et omfattende landskapsarkitektonisk undersøkelses- og formgivningsarbeid.
  • Evne til selvstendig å kunne analysere en kompleks landskapsfaglig problemstilling og identifisere vesentlige formgivningsmessige utfordringer.
  • Evne til å kunne reflektere kritisk over egen faglighet og diplomprosjektets samfunnsmessige relevans

Language of instruction and examination

Norsk og engelsk

Teaching methods

Undervisningen består primært av individuell veiledning. Studenten tildeles en hovedveileder, som har ansvaret for den individuelle veiledningen. Det arrangeres fem gjennomganger hvor studentene presenterer sine prosjektarbeider i plenum.

Diplomstudenter forventes å arbeide selvstendig med sine prosjekt.

I tillegg til den interne veiledning kan diplomstudentene søke rådgivning hos eksterne eksperter og sakkyndige for ytterligere veiledning. Det gis rom for opptil 10 timers ekstern veiledning.


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 20 Minutter Bestått – Ikke bestått
Praktisk eksamen 15 Minutter Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Emnets arbeidskrav er følgende:

  • Gjennomført presentasjon av prosjektarbeid på fire av fem felles prosjektgjennomganger med fysisk deltagelse

Arbeidskravet er kun gyldig for eksamensrett inneværende semester.


More info about the practical exam

Under den praktiske delen, skal sensor gjøre seg kjent med prosjektutstillingen til hver enkelt kandidat i løpet av minimum 15 minutter. Den praktiske delen finner sted før muntlig del av eksamen, uten at kandidaten er til stede.

More info about the oral exam

Muntlig eksamen basert på utstilt prosjektmateriale.

Varighet presentasjon: 15 minutter

Varighet diskusjon: 20 minutter

Total varighet: 35 minutter


Re-sit examination

Det arrangeres ikke kontinuasjonseksamen.

Ny eksamen kan neste gang emnet gjennomføres. Det må da leveres et nytt prosjektforslag med utgangspunkt i eksisterende prediplom-rapport. Det tilbys ikke veiledning.


Info about the weighting of parts of the examination

Samlet skjønnsmessig vurdering. Hver deleksamen teller ca. 50 %.
  • Earlier years and semesters for this topic