autumn
2025
RAD-2130 MR - 10 stp
Objective of the course
Kunnskap
- har bred kunnskap om sikkerhet tilknyttet MR
- har kunnskap om hvordan anatomi og patologi framstilles med MR
- har kunnskap om apparatlære knyttet til MR
- har kunnskap om kommunikasjon og veiledning av pasienter i forbindelse med MR-undersøkelser
- Har kunnskap om bildedannelse og grunnleggende pulssekvenser innen MR
- kan kunnskap om vanlig forekommende indikasjoner for MR undersøkelser
- har kunnskap om ulike kontrastmekanismer, bildeparametere, vektinger og artefakter knyttet til MR
- har kjennskap om bruk av MR kontrastmidler, samt risikofaktorer
Ferdigheter
- kan vurdere framstilling av normal anatomi og vanlig forekommende patologi ved MR
- kan vurdere berettigelsen av en MR undersøkelse på bakgrunn av faglig kunnskap innen fysikk og apparatlære
- kan anvende faglig kunnskap innen fysikk og bildedannelse for å optimalisere en MR undersøkelse
- kan vurdere teknisk og diagnostisk kvalitet i MR bilder
- kan anvende faglig kunnskap for å informere og sikkerhetsklarere pasient og andre som skal til MR
Generell kompetanse
- kan formidle MR teori
- har innsikt i sikkerhet og forløpet til en MR undersøkelse
- har innsikt i fordeler og ulemper ved MR, sammenlignet med andre modaliteter
- kan vurdere og iverksette tiltak som fremmer samarbeid samt håndtere uenigheter
Language of instruction and examination
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 4 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | |
Skriftlig oppgave med presentasjon | Godkjent – ikke godkjent |