autumn 2025
SSO-1111 Introduksjon til sosialt arbeid som fagfelt og barnevernspedagogen og sosionomens yrkesroller - 30 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i sosialt arbeid, og kan ikke tas som enkeltemne.

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SSO-1411 Introduksjon til sosialt arbeid som fagfelt og barnevernspedagogen og sosionomens yrkesroller 30 stp

Course content

I emnet introduseres studentene for sosialt arbeid som fagfelt, og barnevernspedagogens og sosionomens yrkesrolle, kunnskapsgrunnlag og rammer for profesjonsutøvelsen. Studentene får innføring i teoretiske perspektiver, etikk og velferdsforvaltning. Emnet vil gi en introduksjon til kunnskap om og arbeid med sosialfaglige problemstillinger.

Det gis en innføring i grunnleggende akademisk skriving.


Objective of the course

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

Studenten

  • har kunnskap om sosialt arbeids og barnevernsfaglig historie, mandat og samfunnsoppdrag.
  • har kunnskap om sosialt arbeid og barnevernsfaglig teorigrunnlag og arbeidsmåter.
  • har kunnskap om sentrale etiske teorier, yrkesetikk og verdigrunnlaget i sosialfaglig og barnevernsfaglig arbeid.
  • har kunnskap om samfunnsvitenskapelige, juridiske og psykologiske perspektiver med relevans for sosialfaglig og barnevernsfaglig arbeid.
  • har kunnskap om kommunikasjons- og relasjonsarbeid i sosialfaglig og barnevernsfaglig arbeid.
  • har kunnskap om ansvars -og arbeidsfordeling i velferdsforvaltningen.
  • har kunnskap om urfolksperspektiv i nordområder.
  • har kunnskap om hvordan sosiale problemer oppstår og utvikler seg i en samfunnsmessig sammenheng.
  • har kunnskap om oppvekst, barndom, sosialisering, læring, utvikling og danning.
  • kjenner til erfarings- og brukerkunnskap i sosialfaglig og barnevernsfaglig arbeid.
  • kjenner til politiske og administrative beslutningsprosesser som er relevante for sosial- og barnevernsfaglig praksis.
  • kjenner til lovgivningsprosessen, juridisk metode og rettskildelære, herunder de viktigste lover med relevans for sosial- og barnevernsfaglig arbeid.
  • kjenner til betydningen av kritisk refleksjon.
  • kjenner til grunnleggende akademisk skriving og dokumentasjon.

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over fagets kunnskaps- og verdigrunnlag.
  • gjøre rede for ulike perspektiver på barnevernsfaglige temaer og sosiale problemer.
  • anvende og reflektere over ulike former for kommunikasjon.
  • reflektere over velferdsforvaltningens betydning for sosialfaglig profesjonsutøvelse.
  • praktisere grunnleggende normer og regler i akademisk skriving.

Generell kompetanse

Studenten har

  • innsikt i betydningen av egen personlige og faglige utvikling for profesjonsutøvelsen.
  • kunnskap om teorigrunnlag, verdier og menneskesyn i sosialfaglig og barnevernsfaglig arbeid.
  • kunnskap om barnevernspedagogens og sosionomens rolle og funksjon i velferdssamfunnet.
  • kunnskap om perspektiver på og rammer for sosialfaglig profesjonsutøvelse.

Language of instruction and examination

Undervisningen foregår hovedsakelig på norsk. Noe av undervisningen kan bli gitt på annet skandinavisk språk eller på engelsk.

Eksamensspråket er norsk.


Teaching methods

• forelesninger

• selvstudier

• ulike typer studentaktive læringsformer

• gruppearbeid


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 2 Dager A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav 1 Godkjent – ikke godkjent
Arbeidskrav 2 Godkjent – ikke godkjent
Nærværskrav Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

For å få godkjent arbeidskrav "Nærværskrav" kreves minimum 70% nærvær på all undervisningsaktivitet.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic