April 2026: Nasjonalt symposium for meritterte undervisere
Hold av datoen 21-22 april 2026 til nasjonalt symposium for meritterte undervisere.
UiOs pedagogiske akademi ønsker å samle landets fremragende undervisere til det andre nasjonale symposiet, med formål om å skape en møteplass for dialog og deling på tvers av institusjonene.
Fokus vil være på hva vi kan lære av hverandre og diskuterer hvordan meritterte undervisere best kan bidra i både lokalt arbeid og nasjonalt samarbeid om undervisningskvalitet. Noen sesjoner kan være åpne for andre ansatte, samt nasjonalt nettverket for administrative ledere. Symposiet vil inneholde god tid til diskusjoner og nettverksbygging, inkludere en felles middag og avslutte med en diskusjon rundt en formell etablering av et nasjonalt akademi i 2027.
Program og påmeldingsskjemaet vil bli publisert om ikke lenge - og sendes ut til alle meritterte i landet.
Det første nasjonale symposium for meritterte undervisere
Pedagogisk Akademi ved UiT deltok også bredt i det første nasjonale symposium for meritterte undervisere som ble arrangert på NMBU, Ås 27. november 2024.
Prof. Astrid Strandbu (Institutt for lærerutdanning og pedagogikk), Prof. Lena Bendiksen (Det juridiske fakultet), Prof. Monica A Sundset (Institutt for Arktisk og Marin Biologi), Førsteamanuensis Kristine Ludvigsen og Prof. Ragnhild Sandvoll (Result, UiT) presenterte der «UiT sitt arbeid med en modell frem mot et pedagogisk akademi».
Gerd Berge innledet til tematiske rundborddiskusjoner med sitt foredrag «Lede med hjertet – kulturbygging for kvalitet i akademia».
Førsteamanuensis Anita Iversen (Senter for helsefalglig pedagogisk utvikling) innledet også til tematiske rundborddiskusjoner med foredraget «Pedagogisk lederskap: Fra glede til besvær – veien til kvalitet i høyere utdanning».
I programkomiteen satt også Prof. Trine Fossland (Result).
Nærmere 100 deltakere fra 19 ulike UH-institusjoner deltok på symposiet. Erfaringene fra det første symposiet er samlet i en rapport fra NMBU: Dyb et al. (2025) Meritteringsordningen i høyere utdanning. Rapporten etterlyser en kritisk gjennomgang av institusjonenes rammebetingelser for at meritteringsordningen skal ha best mulig forutsetning for å bidra til reel kvalitetsutvikling. Viktige rammebetingelser som løftes frem er øremerkede midler til utdanningsfaglige utviklingsprosjekt og tiltak; ledelsesforankring tilknyttet satsning på utvikling av undervisning; tid til arbeid med kvalitetsutvikling i undervisning; inkludering av meritterte undervisere i råd, utvalg og strategiske beslutningsprosesser; og muligheter for utdanningstermin. Basert på erfaringene fra symposiet anbefaler komiteen 1) en videreføring av nasjonalt symposium for meritterte undervisere; 2) oppretting av et nasjonalt nettverk for meritterte undervisere, og 3) oppfølging og videreutvikling av de strukturelle, organisatoriske og kulturelle sidene ved meritteringsordningen.