
Kurs og undervisning
Kurs og undervisning
Universitetsbiblioteket på UiT (UB) tilbyr et bredt spekter av undervisning for alle utdanningsnivåer. I tillegg gir vi råd til emne- og programansvarlige i forbindelse med utvikling og tilpasning av undervisning knyttet til våre ekspertiseområder. De omfatter informasjonskompetanse, kildebruk, litteratursøk, referansehåndtering og en rekke temaer knyttet til forsknings- og publiseringsprosessen, f.eks. åpen vitenskap, åpen publisering, forskningsdatahåndtering med mer.
Integrert undervisning
De fleste studieprogram ved UiT skal tilby undervisning og veiledning i informasjonskompetanse. Informasjonskompetanse er de ferdigheter, kunnskaper og holdninger som gjør oss i stand til å utføre grundig, effektivt og etterrettelig kildearbeid – en forutsetning for læring, kunnskapsproduksjon og forsvarlig profesjonell praksis.
Universitetsbibliotekets ansatte har lang erfaring med å hjelpe programansvarlige å innarbeide informasjonskompetanse i sine studieprogrammer. Vi tilbyr hjelp til tilpasning av undervisningsopplegg for alle nivåer, fag og emner, og kan også i noen grad bidra med undervisning. Ta kontakt med Universitetsbiblioteket via Topdesk for nærmere informasjon om vår støtte til informasjonskompetanseundervisning, eller ta kontakt direkte med en av våre fagansvarlige.
Frittstående kurs og undervisningsopplegg
UB tilbyr også en rekke frittstående kurs og undervisningsopplegg med varierende omfang og i ulike formater. Nedenfor finner du en oversikt.
Upcoming courses
02
jun.
Webinar: Tverrgående trender i håndtering av digital informasjon / Transversal trends in management of digital information
- 02.06.25 09:00 - 16:00
- Webinar, Campus: Digitalt
NORSK:
Vi lever i en tid preget av et komplekst og fragmentert informasjonslandskap med en høy grad av politisk polarisering. Universitetet i Alcalá holder i juni et webinar om hvordan du kan navigere i dette landskapet ved hjelp av kritisk tenkning, faktasjekking og kildekritikk.
ENGLISH:
We live in an era characterised by a complex and fragmented information landscape with a high degree of political polarisation. In June, the University of Alcalá is hosting a webinar on how to navigate this landscape using critical thinking, fact-checking, and source criticism.
16
jun
Internasjonal sommerskole (3. året) – Kan vi utvikle kunstig intelligens på en bærekraftig måte? / 3rd International Summer School - Towards a sustainable AI?
- 16.06.25 09:00 - 18:00
- Blandet (både nettbasert kurs og fysisk workshop) / Blended (both online course and physical workshop), Campus: Digitalt, Other
NORSK:
I juni holder Université Paris-Saclay en workshop og masterclass hvor du kan utforske utfordringer vi står overfor med kunstig intelligens, fra et juridisk perspektiv. Der blir det belyst emner som regulering av AI, beskyttelse mot AI-risiko og AI-relaterte rettstvister.
ENGLISH:
In June, Université Paris-Saclay is hosting a workshop and masterclass where you can explore the challenges we face with artificial intelligence from a legal perspective. Topics such as AI regulation, protection against AI risks, and AI-related litigation will be addressed.
18
jun
Utforskning av digitale medier gjennom bevegelige bilder / Exploring digital media through moving images
- 18.06.25 08:00 - 20:00
- Blandet kurs (både nettbasert og fysisk) / Blended course (both physical and online), Campus: Digitalt, Other
NORSK:
Unge både lager og ser sekvenser med bevegelige bilder i et vidt omfang av digitaliserte formater. Universitetet i Szeged arrangerer i juni et kurs som utforsker hvordan det påvirker identitet og selvbilder.
ENGLISH:
Young people both compose and watches sequences of moving images in an extensive range of digitized formats. The University of Szeged is organising a course in June that explores how it affects identity and self-images.
27
feb
Open Science Lunch webinar: Publishing (dis)agreements
- 27.02.26 12:00 - 13:00
- https://uio.zoom.us/j/62126652591?pwd=DrmYRvZbyDbNETY6vuV8XHbRj7gMKl.1, Campus: Digitalt
Join us in this Open Science Lunch session to hear about the work that is done to allow Norwegian researchers to read and to publish. What do libraries and publishers negotiate about on behalf of researchers and journals - and should researchers care?