autumn 2025
BED-2312 Merkevarebygging - 7.5 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt studenter på programmet Bachelor i ledelse, innovasjon og marked og kan ikke tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter fysisk tilstedeværelse på det studiested hvor emnet tilbys. Emnet er tilpasset studenter som kan delta aktivt på undervisning, seminar, i gruppearbeid, o.l.


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BED-2052 Merkevarebygging 7.5 stp
BED-2052NETT Merkevarebygging 7.5 stp

Course content

Innhold

Emnet gir innføring i sentrale teorier og modeller for å forstå merkevarer som fenomen, så vel som arbeidsprosesser og teknikker for merkevarebygging i praksis. Emnet gir studentene innføring i både psykologiske og økonomiske effekter av merkevarer.   

Mål

Målet med kurset er å gi studentene innføring i og kunnskap om sentrale begreper og rammeverk i merkevarebygging. Studentene skal også utvikle ferdigheter til å kunne utøve merkevarebygging i organisasjoner på en profesjonell og systematisk måte. Se konkret beskrivelse av læringsutbytte under.


Objective of the course

Kurset skal gi grunnleggende kompetanse i sentrale begreper, teorier og metoder innenfor merkevarebyggingsfaget, samt utvikle studentens evne til å bruke kunnskapen på praktiske merkevareproblemstillinger gjennom bruk av praktiske caseoppgaver.

Kunnskap

Studenten... 

  • har grunnleggende kunnskap om merkevareledelse  
  • har kunnskap om hvordan merker gir psykologisk verdi til kundene og økonomisk verdi til eierne 
  • har grunnleggende kunnskap hvordan assosiasjoner dannes i forbrukerens hukommelse, og hvordan merkeassosiasjoner bidrar til å posisjonere merkevarer og skape merkeverdi  
  • har kunnskap om de mest brukte modellene for beregning av økonomisk verdi av merkevarer 
  • kjenner til grunnleggende teorier om hvordan man utvikler effektiv merkekommunikasjon 
  • har kunnskap om merkearkitektur og konsekvenser av ulike merkearkitekturløsninger 
  • har kunnskap om hvordan merkeverdi best utnyttes for videre vekst 

Ferdigheter

Studenten... 

  • kan kartlegge sentrale merkeassosiasjoner (assosiativt nettverk) og merkets posisjon i markedet 
  • kan analysere en merkevare, avdekke gap mellom merkevarestrategi og faktisk markedsposisjon, og utvikle tiltak for forbedring og videreutvikling av merkevaren  
  • kan identifisere vekstmuligheter for et merke og diskutere kritiske suksessfaktorer for ulike veksttiltak 
  • kan beregne økonomisk verdi av en merkevare 

Generell kompetanse

Studenten... 

  • forstår hvordan merkeverdi bidrar til bedriftens måloppnåelse og resultater og derigjennom verdi for eierne 
  • har et bredt perspektiv på hvilken rolle merkevarer og merkevarebygging har i moderne næringsliv 
  • kan drøfte hvordan merkevarer inngår i forbrukernes liv og hvordan de påvirker vårt samfunn 

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

I dette emnet er det en aktiv kobling av teori og praksis. Forelesningene består av en teoridel og en praktisk del. I teoridelen går vi gjennom og redegjør for sentrale deler av pensum. I den praktiske delen forsøker vi i fellesskap å anvende teorien for å løse et praktisk forretningsproblem for en bedrift/merkevare. Hver forelesning inneholder en slik casediskusjon.

Det gjennomføres også seminarer i mindre grupper hvor casene presenteres og diskuteres, og hvor man arbeider med arbeidskravet (praktisk anvendelse av teorien på en selvvalgt case).


Schedule

More info about the coursework requirements

Godkjent arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre, fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic