autumn
2025
BED-2312 Merkevarebygging - 7.5 stp
Type of course
Emnet er forbeholdt studenter på programmet Bachelor i ledelse, innovasjon og marked og kan ikke tas som enkeltemne.
Emnet forutsetter fysisk tilstedeværelse på det studiested hvor emnet tilbys. Emnet er tilpasset studenter som kan delta aktivt på undervisning, seminar, i gruppearbeid, o.l.
Course content
Innhold
Emnet gir innføring i sentrale teorier og modeller for å forstå merkevarer som fenomen, så vel som arbeidsprosesser og teknikker for merkevarebygging i praksis. Emnet gir studentene innføring i både psykologiske og økonomiske effekter av merkevarer.
Mål
Målet med kurset er å gi studentene innføring i og kunnskap om sentrale begreper og rammeverk i merkevarebygging. Studentene skal også utvikle ferdigheter til å kunne utøve merkevarebygging i organisasjoner på en profesjonell og systematisk måte. Se konkret beskrivelse av læringsutbytte under.
Objective of the course
Kurset skal gi grunnleggende kompetanse i sentrale begreper, teorier og metoder innenfor merkevarebyggingsfaget, samt utvikle studentens evne til å bruke kunnskapen på praktiske merkevareproblemstillinger gjennom bruk av praktiske caseoppgaver.
Kunnskap
Studenten...
- har grunnleggende kunnskap om merkevareledelse
- har kunnskap om hvordan merker gir psykologisk verdi til kundene og økonomisk verdi til eierne
- har grunnleggende kunnskap hvordan assosiasjoner dannes i forbrukerens hukommelse, og hvordan merkeassosiasjoner bidrar til å posisjonere merkevarer og skape merkeverdi
- har kunnskap om de mest brukte modellene for beregning av økonomisk verdi av merkevarer
- kjenner til grunnleggende teorier om hvordan man utvikler effektiv merkekommunikasjon
- har kunnskap om merkearkitektur og konsekvenser av ulike merkearkitekturløsninger
- har kunnskap om hvordan merkeverdi best utnyttes for videre vekst
Ferdigheter
Studenten...
- kan kartlegge sentrale merkeassosiasjoner (assosiativt nettverk) og merkets posisjon i markedet
- kan analysere en merkevare, avdekke gap mellom merkevarestrategi og faktisk markedsposisjon, og utvikle tiltak for forbedring og videreutvikling av merkevaren
- kan identifisere vekstmuligheter for et merke og diskutere kritiske suksessfaktorer for ulike veksttiltak
- kan beregne økonomisk verdi av en merkevare
Generell kompetanse
Studenten...
- forstår hvordan merkeverdi bidrar til bedriftens måloppnåelse og resultater og derigjennom verdi for eierne
- har et bredt perspektiv på hvilken rolle merkevarer og merkevarebygging har i moderne næringsliv
- kan drøfte hvordan merkevarer inngår i forbrukernes liv og hvordan de påvirker vårt samfunn
Teaching methods
I dette emnet er det en aktiv kobling av teori og praksis. Forelesningene består av en teoridel og en praktisk del. I teoridelen går vi gjennom og redegjør for sentrale deler av pensum. I den praktiske delen forsøker vi i fellesskap å anvende teorien for å løse et praktisk forretningsproblem for en bedrift/merkevare. Hver forelesning inneholder en slik casediskusjon.
Det gjennomføres også seminarer i mindre grupper hvor casene presenteres og diskuteres, og hvor man arbeider med arbeidskravet (praktisk anvendelse av teorien på en selvvalgt case).