autumn 2025
BED-2316 Tjenestedesign - 7.5 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt studenter på programmet Bachelor i ledelse, innovasjon og marked og kan ikke tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter fysisk tilstedeværelse på det studiested hvor emnet tilbys. Emnet er tilpasset studenter som kan delta aktivt på undervisning, seminar, i gruppearbeid, o.l.


Course content

Alle bedrifter og virksomheter har behov for kontinuerlig utvikling. Et effektivt utgangspunkt for å utvikle nye tjenester og forretningsmodeller er en god forståelse av kundebehov og kundens opplevelse av verdi. I emnet «Tjenestedesign» står kundeperspektivet sentralt, og studentene skal arbeide både teoretisk og praktisk med reelle case-bedrifter for å utvikle nye og forbedrede brukeropplevelser. Emnet gir studentene kunnskap om sentrale temaer og begreper innen tjenesteinnovasjon, samt praktisk erfaring med tjenestedesign som metode. Tjenestedominant logikk anvendes som et teoretisk perspektiv og bakteppe for å forstå tjenesteinnovasjon. Studentene får også innblikk i interaksjonsdesign, og vi undersøker hvordan teorier og prinsipper fra interaksjonsdesign kan anvendes i både digitalt og fysisk tjenestedesign.

Sentrale temaer er:

  • Tjenestedominant logikk som teoretisk perspektiv og utgangspunkt for innovasjon
  • Verdiskaping, samskaping og innovasjon i brukeropplevelser
  • Tjenestedesign som verktøy for samskapte og åpne innovasjonsprosesser
  • Tjenesteinnovasjoner og utvikling av nye verdiforslag og forretningsmodeller

Recommended prerequisites

BED-1004 Markedsføring, BED-1009 Innovasjon, BED-2029 Organisasjonsteori og ledelse

Objective of the course

Kunnskap

Kandidaten skal

  • ha inngående kunnskap om definerte sentrale begreper som; tjeneste, tjenesteinnovasjon og tjenestedesign.
  • forstå teorifundamentet for tjenestedominant logikk og hvordan tjenestedesign kan forankres til dette teoretiske perspektivet.
  • ha inngående kunnskap om betydning av kundeopplevelse og kunden/brukerens rolle som verdiskaper.
  • ha inngående kunnskap om kunden/brukerens sentrale rolle som samskaper i tjenestedesign prosessen og for å utvikle tjenesteinnovasjoner
  • ha inngående kunnskap om relevante metodikker for tjenestedesign og kunne beskrive deres formål
  • ha innsikt i hvordan tjenestedesign kan anvendes som virkemiddel for åpne innovasjonsprosesser og som verktøy for å utvikle innovative forretningsmodeller.

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • oppdage og definere praktiske markedsutfordringer til private og offentlige virksomheter.
  • bruke tjenestedesing som utgangspunkt for samskapende innovasjonsprosesser i den hensikt å oppnå forbedrede kundeopplevelser (tjenesteinnovasjoner)
  • anvende tjenestedesign som verktøy for dybdeinnsikt om kunder/brukere, og i utviklingen av nye, realiserbare og effektfulle verdiforslag i en forretningsmodell
  • vurdere, velge ut og bruke egnede metodikker for tjenestedesign i innovasjonsprosessen - avhengig av type bedrift, dens forretningsmodell og dens omgivelser
  • presentere og selge inn ideer og design-konsepter overfor beslutningstakere/interessenter for å fremme forankring og prioritering hos virksomheten
  • reflektere over egen læringsprosess i oppgaven med å løse praktiske problemstillinger i et gruppesamarbeid.

Generell kunnskap

Kandidaten skal

  • vise selvstendighet og fremme forslag til faglig gode løsninger på spørsmål der det ikke finnes fasitsvar
  • formulere disse forslagene klart og presist, både skriftlig og muntlig
  • være en proaktiv gruppe-medarbeider i arbeidsprosesser
  • vise evne til drøfting av teoretiske og metodiske spørsmål på praktiske problemstillinger som virksomheter står overfor

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Undervisningen består av forelesninger, seminarer, veiledning, og bedriftsbesøk/ekskursjon

Schedule


More info about the coursework requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Innlevering i grupper: Godkjent - ikke godkjent

Godkjent arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre, fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.


More info about the assignment

Eksamen består av en semesteroppgave som løses i grupper (3-5 studenter) og utgjør 100% av sluttkarakteren.

Re-sit examination

Det arrangeres ikke kontinuasjonseksamen på emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic