autumn 2025
BED-2317 Entreprenørskap - 7.5 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt studenter på programmet Bachelor i ledelse, innovasjon og marked og kan ikke tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter fysisk tilstedeværelse på det studiested hvor emnet tilbys. Emnet er tilpasset studenter som kan delta aktivt på undervisning, seminar, i gruppearbeid, o.l.


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BED-2015 Entreprenørskap 7.5 stp

Course content

Emnet bidrar til å gi studentene de nødvendige verktøyene for å møte utfordringer i en raskt skiftende arbeids- og næringslivsverden. Med økt fokus på innovasjon og teknologi, trenger bedrifter i dag personer som kan tenke kreativt, identifisere nye muligheter og utvikle bærekraftige løsninger. Gjennom kurset lærer studentene hvordan de kan utvikle forretningsidéer, lage forretningsmodeller, analysere markedsbehov og forstå økonomiske aspekter ved å starte og drive en bedrift. I tillegg fremmer entreprenørskap interdisiplinær tenkning og personlig utvikling, ved at studentene opparbeider ferdigheter som problemløsning, risikohåndtering og lederskap.

Emnet er lagt opp etter en «Flipped classroom»-model, som kombinerer fysisk undervisning med digitale undervisningsmoduler.


Objective of the course

Studentene utvikler kunnskaper, ferdigheter og kompetanse innenfor flere sentrale områder som er avgjørende for å lykkes i entreprenørskap:

  • Produktutvikling: De lærer hvordan man skaper et produkt eller en tjeneste fra idé til ferdig løsning, med fokus på innovasjon og tilpasning til markedets behov. Dette innebærer også forståelse av prototyping, testing og kontinuerlig forbedring.
  • Markedsanalyser: Studentene lærer å gjennomføre grundige analyser for å forstå markedets størrelse, trender og kunders preferanser. Denne kompetansen hjelper dem med å identifisere muligheter og utfordringer som kan påvirke forretningsideen.
  • Forretningsmodell: De får innsikt i hvordan man strukturerer en forretningsmodell, som beskriver hvordan bedriften skaper, leverer og fanger verdi. Dette inkluderer forståelse av inntektsstrømmer, kostnadsstrukturer og kjerneaktiviteter.
  • Finansiering: Studentene lærer ulike metoder for å sikre kapital, enten gjennom investorer, lån, eller andre finansieringskilder. De får forståelse for hvilke økonomiske verktøy som kan brukes til å støtte oppstartsprosessen og videre vekst.
  • Pitching og formidling: En viktig ferdighet innen entreprenørskap er evnen til å presentere forretningsideen på en overbevisende måte til potensielle investorer, partnere eller kunder. Studentene får trening i å formulere klare og engasjerende budskap som bygger tillit og interesse rundt deres prosjekter.

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Flipped classroom bestående av fysisk undervisning, digitale undervisningsmoduler og prosjektveiledning.

Schedule


More info about the coursework requirements

Arbeidskravet gjennomføres i grupper på 4-6 studenter.

Godkjent arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre, fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.


More info about the assignment

Oppgave i grupper

More info about the oral exam

Muntlig eksamen i grupper på 4-6 studenter

Re-sit examination

Det arrangeres ikke kontinuasjonseksamen på emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic