autumn 2025
BVE-1615 Barnevernsfaglig praksis - 30 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatory prerequisites

BVE-1611 Introduksjon til sosialt arbeid som fagfelt og barnevernspedagogen og sosionomens yrkesroller, BVE-1612 Forebyggende barnevernsfaglig arbeid og praksis, BVE-1613 Barnevernsfaglig arbeid med barn, unge og familier, BVE-1614 Beslutninger og dilemmaer i barnevernet

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BVE-1115 Barnevernsfaglig praksis 30 stp

Course content

I emnet får studenten erfaring med yrkesutøvelse innenfor autentiske yrkessituasjoner.

I praksis skal studenten gjennom aktiv refleksjon og kontinuerlig veiledning utføre yrkesrelevant arbeid.

Gjennom praksis skal studenten kunne anvende ferdigheter innen kommunikasjon og oppøve seg forståelse for maktforhold i profesjonelle relasjoner. Studenten skal også kunne reflektere over faglige og etiske utfordringer.

Emnet inneholder 16 uker/480 timer i praksis.


Objective of the course

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har

  • bred kunnskap om kommunikasjon, relasjoner, samhandling og veiledning.
  • bred kunnskap om etiske problemstillinger og maktforhold i profesjonelle relasjoner.
  • kunnskap om praksisstedets mandat, formål, oppgaver og sentrale samarbeidsinstanser.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende faglig kunnskap om relasjon og kommunikasjon i systematisk endringsarbeid.
  • inngå i veiledningsrelasjoner sammen med brukere, pasienter, pårørende og relevant personell som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser.
  • utrede/undersøke, vurdere og ta beslutninger i samarbeid med brukere.
  • tilegne seg ny kunnskap og foreta faglige vurderinger i tråd med kunnskapsbasert praksis.
  • reflektere over de politiske, juridiske og faglige rammer på praksisplassen.
  • reflektere over og forholde seg til etiske problemstillinger i yrkesrollen.
  • reflektere over maktforhold i praksisrelevante situasjoner.
  • reflektere over veiledning som systematisk metode i fagutvikling.
  • formidle og utveksle fagkunnskap i møte med samarbeidspartnere.

Generell kompetanse

Studenten

  • har bred kommunikasjons- og samarbeidskompetanse.
  • har innsikt i politiske og administrative beslutningsprosesser og kan reflektere kritisk over egen yrkesutøvelse.
  • kan anvende forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap i profesjonsutøvelsen.
  • kan samarbeide tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt.

Language of instruction and examination

Undervisningen foregår hovedsakelig på norsk. Noe av undervisningen kan bli gitt på et annet skandinavisk språk eller på engelsk.

Eksamensspråket er norsk.


Teaching methods

  • Barnevernfaglig arbeid i praksis
  • Undervisningsaktivitet

Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Praksisvurdering Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Skriftlig individuell læringsplan for praksis Godkjent – ikke godkjent
Individuell skriftlig refleksjon om veiledning Godkjent – ikke godkjent
Individuell praksisrapport Godkjent – ikke godkjent
Nærværskrav i undervisning Godkjent – ikke godkjent
Nærværskrav i praksis Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

For å få godkjent arbeidskrav "Nærværskrav i undervisning" kreves minimum 70% nærvær på all undervisningsaktivitet.

For å få godkjent arbeidskrav "Nærværskrav i praksis" kreves minimum 90 % nærvær i praksis,


Re-sit examination

Ved ikke bestått praksis: Det er anledning til å framstille seg til samme praksis to ganger.

Nytt forsøk kan først gjøres når neste kull gjennomfører praksis.


  • Earlier years and semesters for this topic