spring 2026
BVE-2616 Barnevernsfaglig fordypning - 30 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern. Emnet kan ikke tas som enkeltemne

Obligatory prerequisites

BVE-1115 Barnevernsfaglig praksis, BVE-1611 Introduksjon til sosialt arbeid som fagfelt og barnevernspedagogen og sosionomens yrkesroller, BVE-1612 Forebyggende sosialfaglig arbeid og praksis, BVE-1613 Barnevernsfaglig arbeid med barn, unge og familier, BVE-1614 Beslutninger og dilemmaer i barnevernet

Course content

Emnet er en barnevernsfaglig fordypning som består av to deler:

1. Mangfold og marginalisering

2. Bacheloroppgave

Emnet gir innsikt i kritiske perspektiver i barnevernsfaglig arbeid, og vektlegger refleksjon over profesjonsutøvelsen. Videre gir emnet innføring i vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelig metode. Emnet legger vekt på kritisk refleksjon og analytisk tenkning.


Objective of the course

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har bred kunnskap om kritiske perspektiver i barnevernsfaglig arbeid.
  • har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet.
  • har kunnskap om egen profesjonsrolle i møte med ulike brukergrupper.
  • har kunnskap om forholdet mellom minoriteter og majoriteter.
  • har kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske posisjoner.
  • har kunnskap om ulike samfunnsvitenskapelige metodetilnærminger, både kvalitative og kvantitative. LIK
  • har kunnskap om forskningsetiske prinsipper og retningslinjer.
  • kan forholde seg kritisk til kunnskapsproduksjon og kilder.

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere kritisk over egen rolle og profesjonelle identitet.
  • reflektere kritisk over marginaliseringsprosesser og maktforhold i samfunnet.
  • reflektere kritisk over samfunnsutviklingens betydning for utviklingen av kunnskap, verdier og normer
  • analysere betydningen potensielle helsefremmende eller hemmende faktorer kan ha i ulike kulturer og samfunn.
  • tilegne seg ny kunnskap og foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis.
  • planlegge og gjennomføre en bacheloroppgave.
  • gjøre rede for hva som kjennetegner kvantitative og kvalitative metoder innen samfunnsvitenskap.
  • vise analytisk kompetanse og kritisk refleksjon.
  • vurdere relevant faglitteratur og utøve kildekritikk.

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i forhold som bidrar til inkludering, likestilling og ikke- diskriminering.
  • kan reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlaget og kunnskapsproduksjonen i barnevernsfeltet.
  • forstår grunnleggende prinsipper i kunnskapsproduksjon.
  • forstår sammenhenger mellom teori og empiri.

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

  • forelesninger
  • selvstudier
  • ulike typer studentaktive læringsformer
  • gruppearbeid

Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Oppgave A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Individuelt skriftlig arbeidskrav Godkjent – ikke godkjent
Individuell skriftlig prosjektbeskrivelse knyttet til bacheloroppgaven Godkjent – ikke godkjent
Nærværskrav Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

For å få godkjent arbeidskrav "Nærværskrav" kreves minimum 70% nærvær på all undervisningsaktivitet.

More info about the assignment

Individuell bacheloroppgave

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet. Kontinuasjonseksamen er en omarbeiding av tidligere levert besvarelse.
  • Earlier years and semesters for this topic