spring
2026
BVE-2616 Barnevernsfaglig fordypning - 30 stp
Obligatory prerequisites
BVE-1115 Barnevernsfaglig praksis, BVE-1611 Introduksjon til sosialt arbeid som fagfelt og barnevernspedagogen og sosionomens yrkesroller, BVE-1612 Forebyggende sosialfaglig arbeid og praksis, BVE-1613 Barnevernsfaglig arbeid med barn, unge og familier, BVE-1614 Beslutninger og dilemmaer i barnevernetCourse content
Emnet er en barnevernsfaglig fordypning som består av to deler:
1. Mangfold og marginalisering
2. Bacheloroppgave
Emnet gir innsikt i kritiske perspektiver i barnevernsfaglig arbeid, og vektlegger refleksjon over profesjonsutøvelsen. Videre gir emnet innføring i vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelig metode. Emnet legger vekt på kritisk refleksjon og analytisk tenkning.
Objective of the course
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om kritiske perspektiver i barnevernsfaglig arbeid.
- har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet.
- har kunnskap om egen profesjonsrolle i møte med ulike brukergrupper.
- har kunnskap om forholdet mellom minoriteter og majoriteter.
- har kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske posisjoner.
- har kunnskap om ulike samfunnsvitenskapelige metodetilnærminger, både kvalitative og kvantitative. LIK
- har kunnskap om forskningsetiske prinsipper og retningslinjer.
- kan forholde seg kritisk til kunnskapsproduksjon og kilder.
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere kritisk over egen rolle og profesjonelle identitet.
- reflektere kritisk over marginaliseringsprosesser og maktforhold i samfunnet.
- reflektere kritisk over samfunnsutviklingens betydning for utviklingen av kunnskap, verdier og normer
- analysere betydningen potensielle helsefremmende eller hemmende faktorer kan ha i ulike kulturer og samfunn.
- tilegne seg ny kunnskap og foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis.
- planlegge og gjennomføre en bacheloroppgave.
- gjøre rede for hva som kjennetegner kvantitative og kvalitative metoder innen samfunnsvitenskap.
- vise analytisk kompetanse og kritisk refleksjon.
- vurdere relevant faglitteratur og utøve kildekritikk.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i forhold som bidrar til inkludering, likestilling og ikke- diskriminering.
- kan reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlaget og kunnskapsproduksjonen i barnevernsfeltet.
- forstår grunnleggende prinsipper i kunnskapsproduksjon.
- forstår sammenhenger mellom teori og empiri.
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Oppgave | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|
Individuelt skriftlig arbeidskrav | Godkjent – ikke godkjent |
Individuell skriftlig prosjektbeskrivelse knyttet til bacheloroppgaven | Godkjent – ikke godkjent |
Nærværskrav | Godkjent – ikke godkjent |