spring
2026
DTE-2604 Systemutvikling - 10 stp
Admission requirements
Generell studiekompetanse og Matematikk R1+R2 og Fysikk 1.
Søkere som kan dokumentere ett av følgende kvalifiserer også for opptak:
- generell studiekompetanse og bestått realfagkurs, eller
- bestått 1-årig forkurs for ingeniørutdanning, eller
- 2-årig teknisk fagskole etter rammeplan fastsatt av departementet 1998/99 og tidligere studieordninger
*For å få opptak til enkeltemner på grunnlag av Y-veien, må søkeren oppfylle opptakskriteriene for Y-vei til studieprogrammet som emnet inngår i. I tillegg må søkeren oppfylle eventuelle forkunnskapskrav som er spesifisert for det konkrete emnet de søker opptak til. Det gis begrenset studierett til det spesifikke emnet - på samme måte som realkompetansesøkere.
Søknadskode: 9391
Forkunnskapskrav: TE1900/ITE1901/DTE-2508/DTE-2605/DTE-2510/DTE-2511
Anbefalte forkunnskaper: DTE-2509 og TEK-1502
Bestått 50 studiepoeng fra bachelor datateknikk innen 15. januar.
Dersom studenten ikke tilfredsstiller forkunnskapskravene kan studenten ikke delta. Unntak kan gis av den emneansvarlige i spesielle tilfeller.
Course content
- Historien til programmering, og hvorfor det er behov for systemutviklingsmetodikker.
- Eldre og nyere systemutviklingsmetodikker.
- Spesielt fokus på smidig systemutvikling.
- Systemutvikling som prosess, og prinsippene som inngår.
- Verdifulle verktøy i systemutvikling.
- Prosjektarbeid i team:
- utarbeidelse av forprosjekt med kravspesifikasjon,
- vurdering av risiko,
- organisering og gjennomføring av utvikling,
- utarbeide dokumentasjon.
Objective of the course
Kunnskap
Kandidaten:
- kjenner til historien til programmering og hvorfor det ble behov for systemutviklingsmetodikker.
- kan gjengi eldre og nyere systemutviklingsmetodikker.
- forstår hvorfor det har vært en utvikling fra gamle til nye metodikker.
- vet hva smidig systemutvikling er, og hva som skiller smidige metodikker fra andre systemutviklingsmetodikker.
- har kunnskap om et utvalg smidige metodikker.
- har kjennskap til de ulike fasene i et utviklingsprosjekt.
Ferdighet
Kandidaten:
- har erfaring med én komplett gjennomføring av et utviklingsprosjekt ved bruk av en smidig systemutviklingsmetodikk i løpet av et fastsatt antall uker.
- kan anvende minst én smidig systemutviklingsmetodikk fullstendig.
- kan levere den dokumentasjonen som utviklingsmetodikken krever ved prosjektets faser.
- kan identifisere, spesifisere og justere krav ut fra en kundes behov på bestemte tidspunkter.
- kan gi relevant opplæring til sluttbrukere og medarbeidere.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan jobbe i et team, samt selvstendig med oppgavene.
- har erfaring med hva det innebærer å ha og ta ansvar for et helt team.
- har erfaring med å møte utfordringer i et prosjekt.
- kan definere oppgaver og estimere nødvendig tidsbruk.
- kan kommunisere skriftlig og muntlig med kunder, brukere, ledelse og interessenter.
- kan anvende verktøy for prosjektstyring, kildekodekontroll og testing av programvare.
- kan utnytte teknisk dokumentasjon, samt skrive den selv.
- kan reflektere over og dokumentere eget arbeid.
Teaching methods
En begrenset mengde teori og aktivitetstimer knyttet til gjennomføringen av et større utviklingsprosjekt i team.
Emnet bruker flipped classroom på teoridelen, der gitte ressurser på et tema må gjennomgås før aktivitetstimene om temaet. Aktivitetstimene brukes til refleksjonsoppgaver og mindre gruppeoppgaver, som forbereder til prosjektarbeidet.
Prosjektarbeid utgjør den vesentlige delen av emnet og utføres i grupper på 4-8 personer. Gjennomføringen følger gitte faser der faglærer veileder og gir tilbakemelding underveis.
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Mappevurdering | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|
6 oppgaver knyttet til gruppearbeidet | Godkjent – ikke godkjent |
3 individuelle innleveringer | Godkjent – ikke godkjent |