spring 2026
HSO-3303 Innovasjon i helse - 10 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk for studenter som har studierett ved M-HELUTV master i helsefaglig utviklingsarbeid.

Emnet kan tas som enkeltemne


Admission requirements

For opptak til enkeltemner tilhørende M-HELUTV Master i helsefaglig utviklingsarbeid gjelder følgende opptakskrav:

  • bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i helsefag, for eksempel ergoterapi, fysioterapi, radiografi, sykepleie, vernepleie, tannpleie, paramedisin, bioingeniørfag og psykologi

eller

  • bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i sosialt arbeid, barnevern eller pedagogikk
  • minimum ett års relevant yrkeserfaring i fulltid eller tilsvarende fra helse- eller sosialtjeneste
    • Yrkeserfaring dokumenteres med attest fra arbeidsgiver. Attesten skal inneholde stillingstittel, stillingsprosent, samt start- og eventuell sluttdato.

Søknadskode 9371 - Enkeltemner på masternivå.

Mer informasjon om opptak til enkeltemner på masternivå ved UiT: https://uit.no/utdanning/opptaksinfo#innhold_711493


Course content

Emnet vektlegger kompetanse på å identifisere behovet for innovasjon i helsefaglige kontekster. Emnet gir en fordypning i fagfeltet innovasjon og skal inspirere til, og bidra med verktøy for å identifisere behov for, iverksette og drive innovasjonsprosesser i helse- og omsorgssektoren.

Emnet knytter innovasjon tett opp mot verdiskaping og samfunnsnytte og vektlegger bærekraft som en viktig målsetting for innovasjon.

Samskaping og brukermedvirkning vektlegges som grunnleggende arbeidsformer i innovasjon.

Emnet gir teoretisk og kritisk analytisk tilnærming til fenomenet innovasjon, samt praktisk trening i fasilitering og prosessveiledning av innovasjonsprosesser. Studentene får også erfaring med å prøve ut og kritisk vurdere ulike innovasjonsstrategier og verktøy.


Objective of the course

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap og kritisk forståelse for teorier og begreper innen innovasjon
  • har inngående kunnskap om særegenheter ved helse- og omsorgstjenestene som kontekst for innovasjon
  • har kunnskap om prinsipielle forskjeller for innovasjon i offentlig, privat og ideell sektor
  • kan redegjøre for teorier og metodikk knyttet til innovasjonsprosesser og innovasjonsledelse
  • kan grundig gjøre rede for ulike former for verdiskaping i innovasjon
  • har forståelse for ulike teorier om teknologi i innovasjon
  • har avansert kunnskap om barrierer for samskaping og brukermedvirkning

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere behovet for innovasjon og mulighetsrom for entreprenørskap innen helsefaglige kontekster
  • kan identifisere og forholde seg kritisk til ulike verdier, logikker og politiske dimensjoner for innovasjon i helse- og omsorgssektoren
  • kan fasilitere og prosessveilede samskaping og brukermedvirkning
  • kan kritisk vurdere betydningen av teknologi i innovasjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre og evaluere innovasjonsprosesser
  • kan kritisk vurdere etiske og faglige aspekter ved innovasjon og entreprenørskap
  • har et bevisst forhold til sin rolle som samfunnsaktør gjennom innovasjonsprosesser
  • kan dokumentere, begrunne og formidle innovasjonsprosesser

Language of instruction and examination

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Teaching methods

Emnet fordeler seg over to fysiske samlingsuker, med en mellomperiode med gruppearbeid mellom samlingsukene. Samlingene består av forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudium. Det må beregnes om lag 10 timers arbeid i mellomperioden. Samlet arbeidsmengde er beregnet til 250-300 timer.

Pensum er på ca. 600 sider.


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 2 Uker A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Skriftlig innlevering og muntlig presentasjon Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

  • For å kunne ta eksamen kreves det minimum 80 % deltakelse i timeplanfestet undervisning.
  • Muntlig gruppepresentasjon i seminargrupper. Gruppene presenterer gruppearbeid som de har jobbet med i mellomperioden mellom samlingene. I forkant av seminaret, leverer gruppene en 2-sideres beskrivelse av prosjektet. I seminaret presenterer gruppene sitt arbeid til medstudenter og opponerer på en annen gruppes arbeid.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic