spring
2026
HSO-3303 Innovasjon i helse - 10 stp
Admission requirements
For opptak til enkeltemner tilhørende M-HELUTV Master i helsefaglig utviklingsarbeid gjelder følgende opptakskrav:
- bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i helsefag, for eksempel ergoterapi, fysioterapi, radiografi, sykepleie, vernepleie, tannpleie, paramedisin, bioingeniørfag og psykologi
eller
- bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i sosialt arbeid, barnevern eller pedagogikk
- minimum ett års relevant yrkeserfaring i fulltid eller tilsvarende fra helse- eller sosialtjeneste
- Yrkeserfaring dokumenteres med attest fra arbeidsgiver. Attesten skal inneholde stillingstittel, stillingsprosent, samt start- og eventuell sluttdato.
Søknadskode 9371 - Enkeltemner på masternivå.
Mer informasjon om opptak til enkeltemner på masternivå ved UiT: https://uit.no/utdanning/opptaksinfo#innhold_711493
Course content
Emnet vektlegger kompetanse på å identifisere behovet for innovasjon i helsefaglige kontekster. Emnet gir en fordypning i fagfeltet innovasjon og skal inspirere til, og bidra med verktøy for å identifisere behov for, iverksette og drive innovasjonsprosesser i helse- og omsorgssektoren.
Emnet knytter innovasjon tett opp mot verdiskaping og samfunnsnytte og vektlegger bærekraft som en viktig målsetting for innovasjon.
Samskaping og brukermedvirkning vektlegges som grunnleggende arbeidsformer i innovasjon.
Emnet gir teoretisk og kritisk analytisk tilnærming til fenomenet innovasjon, samt praktisk trening i fasilitering og prosessveiledning av innovasjonsprosesser. Studentene får også erfaring med å prøve ut og kritisk vurdere ulike innovasjonsstrategier og verktøy.
Objective of the course
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap og kritisk forståelse for teorier og begreper innen innovasjon
- har inngående kunnskap om særegenheter ved helse- og omsorgstjenestene som kontekst for innovasjon
- har kunnskap om prinsipielle forskjeller for innovasjon i offentlig, privat og ideell sektor
- kan redegjøre for teorier og metodikk knyttet til innovasjonsprosesser og innovasjonsledelse
- kan grundig gjøre rede for ulike former for verdiskaping i innovasjon
- har forståelse for ulike teorier om teknologi i innovasjon
- har avansert kunnskap om barrierer for samskaping og brukermedvirkning
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere behovet for innovasjon og mulighetsrom for entreprenørskap innen helsefaglige kontekster
- kan identifisere og forholde seg kritisk til ulike verdier, logikker og politiske dimensjoner for innovasjon i helse- og omsorgssektoren
- kan fasilitere og prosessveilede samskaping og brukermedvirkning
- kan kritisk vurdere betydningen av teknologi i innovasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre og evaluere innovasjonsprosesser
- kan kritisk vurdere etiske og faglige aspekter ved innovasjon og entreprenørskap
- har et bevisst forhold til sin rolle som samfunnsaktør gjennom innovasjonsprosesser
- kan dokumentere, begrunne og formidle innovasjonsprosesser
Language of instruction and examination
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Teaching methods
Emnet fordeler seg over to fysiske samlingsuker, med en mellomperiode med gruppearbeid mellom samlingsukene. Samlingene består av forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudium. Det må beregnes om lag 10 timers arbeid i mellomperioden. Samlet arbeidsmengde er beregnet til 250-300 timer.
Pensum er på ca. 600 sider.
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Hjemmeeksamen | 2 Uker | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | |
Skriftlig innlevering og muntlig presentasjon | Godkjent – ikke godkjent |
More info about the coursework requirements
- For å kunne ta eksamen kreves det minimum 80 % deltakelse i timeplanfestet undervisning.
- Muntlig gruppepresentasjon i seminargrupper. Gruppene presenterer gruppearbeid som de har jobbet med i mellomperioden mellom samlingene. I forkant av seminaret, leverer gruppene en 2-sideres beskrivelse av prosjektet. I seminaret presenterer gruppene sitt arbeid til medstudenter og opponerer på en annen gruppes arbeid.