spring 2026
HSO-3402 Relasjon, kommunikasjon og samhandling - 15 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk for studenter som har studierett ved M-PHELSARB master i psykisk helsearbeid.

Emnet kan tas som enkeltemne


Admission requirements

For opptak til enkeltemner tilhørende M-PHELSARB master i psykisk helsearbeid gjelder følgende opptakskrav:

  • Bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i helse- eller sosialfag, for eksempel sykepleie, ergoterapi, fysioterapi, vernepleie, sosialt arbeid, barnevern, paramedisin eller tannpleie
  • Minimum ett års relevant yrkeserfaring fra arbeid i helse- eller sosialtjeneste. Yrkeserfaring dokumenteres med attest fra arbeidsgiver. Attesten skal inneholde stillingstittel, stillingsprosent, samt start- og ev. sluttdato

Søknadskode 9371 - Enkeltemner på masternivå.

Mer informasjon om opptak til enkeltemner på masternivå ved UiT: https://uit.no/utdanning/opptaksinfo#innhold_711493


Course content

Sentralt i emnet er betydningen av relasjoner, samvalg og samhandling mellom helsepersonell, pasienter og deres nettverk.

Teorier og modeller for forståelse av hvordan gode relasjoner, dialog og samarbeid kan bidra til å fremme helse, mobilisere ressurser og støtte deltagelse og aktivitet vektlegges.

Sentralt er også betydningen av verdier, personlig engasjement og forståelsen av rollen som fagutøver.


Objective of the course

Kunnskap

Studenten har:

  • inngående kunnskap om kommunikasjons- og samhandlingsteorier og betydningen av relasjoner som fremmer hjelpende samhandling i møte med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og eller avhengighetsproblemer, deres familie og nettverk
  • inngående kunnskap om hvordan dialog og samarbeid kan bidra til mobilisering av ressurser, sosial deltagelse og gode hverdagsliv
  • inngående kunnskap om sentrale teorier knyttet til relasjon, kommunikasjon og samhandling
  • inngående kunnskap om hvilken betydning personlig engasjement, væremåte og verdier har for hjelpearbeidet
  • inngående kunnskap om brukermedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå
  • avansert kunnskap om tverrprofesjonell, tverretatlig og tverrsektoriell samhandling
  • inngående kunnskap om menneskerettigheter, relevant lovverk, nasjonale faglige retningslinjer, etikk og sentrale verdier
  • kunnskap om ulike modeller for veiledning

Ferdigheter

Studenten kan:

  • bidra til å styrke pasienter og brukeres rett til autonomi, samvalg og beslutningstøtte også i situasjoner som medfører gjennomføring av inngripende tiltak
  • analysere og reflektere kritisk over hjelpeapparatets rolle og organisering, myndighetsutøvelse og risiko for maktmisbruk
  • analysere, reflektere over og anvende avansert kunnskap om kommunikasjon i utfordrende samspillsituasjoner med pasienter/brukere og deres familier og nettverk
  • reflektere over etiske problemstillinger på en kontekstsensitiv og systematisk måte inkludert vurderinger av samtykkekompetanse, bruk av tvang, varslingsplikt og ivaretakelse av barn og pårørendesamarbeid
  • bruke kunnskap om kommunikasjon og relasjon slik at sensitive tema og krevende livserfaringer som vold og seksuelle overgrep blir identifisert og møtt
  • fremme brukermedvirkning på individ- og systemnivå
  • tilpasse behandling og oppfølging til tilstand, funksjons- og samtykkekometansenivå
  • identifisere og analysere juridiske problemstillinger i arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblemer, og anvende rettskilder for å sikre rettigheter og likeverdige tjenester

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • anvende kunnskaper og ferdigheter til å koordinere tjenester, tverrfaglige team og samhandling på tvers av grupper, sektorer, tjenester og instanser slik at mennesker med psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblemer, deres familier og nettverk opplever seg møtt og forstått, og at deres ressurser og kompetanse anerkjennes i samarbeidet
  • analysere, reflektere kritisk over og anvende kommunikasjons- relasjons- og samhandlingsteorier til å planlegge, gjennomføre og lede psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

Language of instruction and examination

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Teaching methods

Forelesninger, seminarer og gruppearbeid.

Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 6 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Skriftleg innlevering Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

  • Obligatorisk oppmøte på all timeplanfestet aktivitet, minimum 80 %
  • Skriftlig innlevering

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic