autumn
2025
PED-3057 Kunnskap, menneskesyn og læring - 10 stp
Course content
I emnet diskuteres klassiske bidrag i pedagogisk teori med særlig vekt på kunnskap, menneskesyn og læring. Pedagogikkens idehistorie og egenart tematiseres, og pedagogikk som flerfaglig disiplin. Emnet sikter mot å gi studentene et teoretisk grunnlag for kritisk og selvstendig refleksjon.Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap om hovedtrekk i pedagogikkens idéhistorie
- har god innsikt i sammenhengen mellom menneskesyn og syn på undervisning og læring
- har inngående forståelse av den pedagogiske tenkningens plass i samfunnet
- kan lese originaltekster i pedagogisk teori i lys av deres samtid og vurdere deres betydning for ettertiden
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende forskjellige tilnærminger på gitte pedagogiske problemstillinger, samt deres idéhistoriske premisser
- skrive tekster og holde framlegg med utgangspunkt i historiske og samtidige teoretiske pedagogiske perspektiver, og forholde seg selvstendig til disse
- spore relevant original- og sekundærlitteratur og drøfte en problemstilling i lys av litteraturen, samt forholde seg kritisk til den
Generell kompetanse
- kan formulere en presis pedagogisk problemstilling og begrunne den
- kan reflektere over sammenhenger mellom kunnskap, menneskesyn og læring, og vurdere hvordan ulike empiriske forhold innvirker i slike sammenhenger
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Oppgave | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|
Muntlig presentasjon | Godkjent – ikke godkjent |
Innlevering av oppgaveutkast | Godkjent – ikke godkjent |
More info about the coursework requirements
- Godkjent muntlig 20 minutters fremlegg over oppgitt tema utarbeidet av faglærer. Respons fra medstudenter og underviser.
- Innlevering av minimum 50 % ferdigstilt utkast til en oppgave (ca. 3500 ord/10 sider) med selvvalgt problemstilling. Studentene får strukturert tilbakemelding fra underviser på oppgaven. Endelig versjon av oppgaven leveres inn som eksamen ved fastsatt dato.