spring 2025
PFF-3026 Matematikkdidaktikk a - 10 stp

Type of course

Emnet kan ikke tas som enkeltemne, men er obligatorisk for studenter på lektorutdanning for trinn 8-13 som har matematikk som fag 1 eller 2.

For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.


Obligatory prerequisites

PFF-2001 Praksis år 3 i Lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-2020 Ledelse av læringsprosesser, PFF-2026 Matematikkdidaktikk

Course content

Undervisnings- og læringsstrategier, arbeidsmetoder og læremidler for matematikken på 8. til 13. trinn; vurdering i matematikk; generelle og spesifikke lærevansker i matematikk; bruk av matematikkens historie i matematikkundervisning; kommunikasjon i matematikklasserommet; elevers matematiske tenkning og argumentasjon; bruk av programmering i matematikkundervisning; matematikk knytta til samisk tradisjonskunnskap.

Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har et variert repertoar av undervisnings- og arbeidsmetoder i matematikken på 8.-13. trinn.
  • har inngående kunnskap om hvordan samtalegrep og kommunikasjon kan fremme elevers læring i matematikk.
  • har inngående kunnskap om elevers matematiske tenkning og argumentasjon.
  • har kunnskap om matematikkens historie.
  • har kunnskap om matematikk i samisk tradisjon og kultur.
  • har kunnskap om generelle og spesifikke lærevansker i matematikk.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan lede både lærerstyrte og elevstyrte, utforskende former for matematikkundervisning i tråd med forskningsbaserte råd for god matematikkundervisning.
  • kan tilpasse og differensiere opplæringen og identifisere og møte ulike lærevansker og behov for tilpassa undervisning.
  • kan bruke faglige kjennetegn på måloppnåelse og gi gode faglige begrunnelser, samt ta i bruk et bredt spekter av vurderingsformer - summative og formative.
  • kan anvende matematikkhistorie i matematikkundervisning.
  • kan anvende programmering i matematikkundervisning.
  • kan planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med utgangspunkt i samisk tradisjonskunnskap.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan skape en god sammenheng mellom overordnede prinsipper for opplæringen og fagets læreplaner.
  • kan reflektere over og utvikle egen faglig praksis.

Language of instruction and examination

Norsk eller et annet skandinavisk språk. Undervisning på engelsk kan forekomme.

Teaching methods

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

Undervisningsomfanget er på om lag 40 timer

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 05.06.2025 09:00
5 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Obligatorisk deltagelse i undervisning Godkjent – ikke godkjent
Presentasjon av gitte deler av pensum for medstudenter Godkjent – ikke godkjent
Muntlig respons på medstudenters presentasjoner Godkjent – ikke godkjent
Bestått praksis Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist før man kan fremstille seg til eksamen:

  • obligatorisk deltakelse i 80% av undervisningen i emnet
  • presentasjon av gitte deler av pensum for medstudenter
  • muntlig respons på medstudenters presentasjoner
  • bestått praksis 4. studieåret

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic