autumn 2025
PFF-5035 Matematikkdidaktikk - 7.5 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatory prerequisites

PFF-5015 Praksis del 1- praktisk pedagogisk utdanning, PFF-5020 Eleven, læreren, læring og læringsmiljø, PFF-5026 Matematikkdidaktikk

Course content

Undervisnings- og læringsstrategier, arbeidsmetoder og læremidler for matematikken på 8. til 13. trinn; vurdering i matematikk; generelle og spesifikke lærevansker i matematikk; bruk av matematikkens historie i matematikkundervisning; kommunikasjon i matematikklasserommet; elevers matematiske tenkning og argumentasjon; bruk av programmering i matematikkundervisning.

Objective of the course

Læringsutbytte

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap 

Kandidaten 

  • har et variert repertoar av undervisnings- og arbeidsmetoder i matematikken på 8.-13. trinn. 
  • har inngående kunnskap om kommunikasjonsmønstre og samtalegrep i matematikklasserommet. 
  • har inngående kunnskap om elevers matematiske tenkning og argumentasjon. 
  • har kunnskap om matematikkens historie. 
  • har kunnskap om generelle og spesifikke lærevansker i matematikk. 

Ferdigheter 

Kandidaten 

  • kan lede både lærerstyrte og elevstyrte, utforskende former for matematikkundervisning i tråd med forskningsbaserte råd for god matematikkundervisning. 
  • kan tilpasse og differensiere opplæringen og identifisere og møte ulike lærevansker og behov for tilpassa undervisning. 
  • kan bruke faglige kjennetegn på måloppnåelse og gi gode faglige begrunnelser, samt ta i bruk et bredt spekter av vurderingsformer - summative og formative. 
  • kan anvende matematikkhistorie i matematikkundervisning. 
  • kan anvende programmering i matematikkundervisning. 

Generell kompetanse 

Kandidaten  

  • kan skape en god sammenheng mellom overordnede prinsipper for opplæringen og fagets læreplaner. 
  • kan reflektere over og utvikle egen faglig praksis. 

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

Undervisningsomfanget er på om lag 30-40 timer

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis


Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 5 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Obligatorisk deltakelse i undervisning Godkjent – ikke godkjent
Presentasjon av pensum for medstudenter Godkjent – ikke godkjent
Muntlig respons på medstudenters presentasjoner Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic