autumn
2025
PFF-5035 Matematikkdidaktikk - 7.5 stp
Course content
Undervisnings- og læringsstrategier, arbeidsmetoder og læremidler for matematikken på 8. til 13. trinn; vurdering i matematikk; generelle og spesifikke lærevansker i matematikk; bruk av matematikkens historie i matematikkundervisning; kommunikasjon i matematikklasserommet; elevers matematiske tenkning og argumentasjon; bruk av programmering i matematikkundervisning.Objective of the course
Læringsutbytte
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har et variert repertoar av undervisnings- og arbeidsmetoder i matematikken på 8.-13. trinn.
- har inngående kunnskap om kommunikasjonsmønstre og samtalegrep i matematikklasserommet.
- har inngående kunnskap om elevers matematiske tenkning og argumentasjon.
- har kunnskap om matematikkens historie.
- har kunnskap om generelle og spesifikke lærevansker i matematikk.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan lede både lærerstyrte og elevstyrte, utforskende former for matematikkundervisning i tråd med forskningsbaserte råd for god matematikkundervisning.
- kan tilpasse og differensiere opplæringen og identifisere og møte ulike lærevansker og behov for tilpassa undervisning.
- kan bruke faglige kjennetegn på måloppnåelse og gi gode faglige begrunnelser, samt ta i bruk et bredt spekter av vurderingsformer - summative og formative.
- kan anvende matematikkhistorie i matematikkundervisning.
- kan anvende programmering i matematikkundervisning.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan skape en god sammenheng mellom overordnede prinsipper for opplæringen og fagets læreplaner.
- kan reflektere over og utvikle egen faglig praksis.
Teaching methods
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 30-40 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 5 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Obligatorisk deltakelse i undervisning | Godkjent – ikke godkjent | |
Presentasjon av pensum for medstudenter | Godkjent – ikke godkjent | |
Muntlig respons på medstudenters presentasjoner | Godkjent – ikke godkjent |