autumn
2025
PFF-5037 Engelskdidaktikk - 7.5 stp
Course content
Emnet skal videreutvikle studentens fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter og bygge på det studenten har tilegnet seg både i engelskdidaktikk og i språk- og litteraturvitenskap fra disiplinfaget engelsk. Emnet vil ha hovedfokus på følgende tema:
- Balanse mellom språklig form og mening
- Skjønnlitterære tekster i engelskundervisningen
- Interkulturell kompetanse og samiske perspektiv
- Engelsk som verdensspråk og konsekvenser for engelskundervisning
- Profesjonsfaglig digital kompetanse i engelskfaget og generativ KI
- Vurdering i engelsk
Objective of the course
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- Hvordan valg av tekster i engelskundervisningen speiler fagets tradisjon, formål og eget faglig ståsted
- Arbeid med forskjellige muntlige og skriftlige teksttyper og ulike teksttypers posisjon i faget og sentrale problemstillinger knyttet til dette
- Metoder i grammatikkundervisningen
- Videreutvikling av elevenes interkulturelle kompetanse
- Tilpasset opplæring i engelsk på ulike trinn
- Formativ vurdering i engelskundervisningen
- Engelskundervisning i den digitale tidsalder
- Videreutvikling av grunnleggende ferdigheter i engelskundervisningen
- Vurdering av elevers muntlige og skriftlige arbeider i faget
Ferdigheter
Studenten kan:
- Drøfte hvordan og hvorfor språk og tekster former og blir formet i ulike kulturelle fellesskap og hvordan interkulturelle referanserammer påvirker arbeidet i og med engelskfaget
- Diskutere sentrale problemstillinger knyttet til engelsk som verdensspråk
- Planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning
- Vurdere elevers muntlige og skriftlige arbeider i faget og gi utviklingsfremmende og tilpassede tilbakemeldinger
- Diskutere sentrale problemstillinger rettet mot engelskfagets rolle i utviklingen av profesjonsfaglig digital kompetanse kan benytte seg av dette i egen profesjonsutøvelse
- Bruke sin profesjonsfaglige digitale kompetanse i planlegging, gjennomføring og evaluering av egen undervisningspraksis i engelskfaget
Teaching methods
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 30 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Oppgave | 2 Semester | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Muntlig innleg | Godkjent – ikke godkjent | |
Problemstilling til semesteroppgaven | Godkjent – ikke godkjent | |
Oppmøte | Godkjent – ikke godkjent |