autumn 2025
PFF-5037 Engelskdidaktikk - 7.5 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatory prerequisites

PFF-5015 Praksis del 1- praktisk pedagogisk utdanning, PFF-5020 Eleven, læreren, læring og læringsmiljø, PFF-5028 Engelskdidaktikk del I

Course content

Emnet skal videreutvikle studentens fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter og bygge på det studenten har tilegnet seg både i engelskdidaktikk og i språk- og litteraturvitenskap fra disiplinfaget engelsk. Emnet vil ha hovedfokus på følgende tema:

  • Balanse mellom språklig form og mening
  • Skjønnlitterære tekster i engelskundervisningen
  • Interkulturell kompetanse og samiske perspektiv
  • Engelsk som verdensspråk og konsekvenser for engelskundervisning
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse i engelskfaget og generativ KI
  • Vurdering i engelsk

Objective of the course

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • Hvordan valg av tekster i engelskundervisningen speiler fagets tradisjon, formål og eget faglig ståsted
  • Arbeid med forskjellige muntlige og skriftlige teksttyper og ulike teksttypers posisjon i faget og sentrale problemstillinger knyttet til dette
  • Metoder i grammatikkundervisningen
  • Videreutvikling av elevenes interkulturelle kompetanse
  • Tilpasset opplæring i engelsk på ulike trinn
  • Formativ vurdering i engelskundervisningen
  • Engelskundervisning i den digitale tidsalder
  • Videreutvikling av grunnleggende ferdigheter i engelskundervisningen
  • Vurdering av elevers muntlige og skriftlige arbeider i faget  

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Drøfte hvordan og hvorfor språk og tekster former og blir formet i ulike kulturelle fellesskap og hvordan interkulturelle referanserammer påvirker arbeidet i og med engelskfaget
  • Diskutere sentrale problemstillinger knyttet til engelsk som verdensspråk
  • Planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning
  • Vurdere elevers muntlige og skriftlige arbeider i faget og gi utviklingsfremmende og tilpassede tilbakemeldinger
  • Diskutere sentrale problemstillinger rettet mot engelskfagets rolle i utviklingen av profesjonsfaglig digital kompetanse kan benytte seg av dette i egen profesjonsutøvelse
  • Bruke sin profesjonsfaglige digitale kompetanse i planlegging, gjennomføring og evaluering av egen undervisningspraksis i engelskfaget

Language of instruction and examination

Norsk og engelsk.

Undervisnings - og eksamensspråk er engelsk.


Teaching methods

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

Undervisningsomfanget er på om lag 30 timer

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis


Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Oppgave 2 Semester A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Muntlig innleg Godkjent – ikke godkjent
Problemstilling til semesteroppgaven Godkjent – ikke godkjent
Oppmøte Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic