spring 2025
PFF-5040 Felles fordypning del 1 - 7.5 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.

Course content

I emnet fordypning i fagdidaktikk (del I) gis studentene mulighet til å fordype seg i fagdidaktiske problemstillinger relevant for eget undervisningsfag. Arbeid med dybdelæring og tverrfaglig samarbeid står sentralt i emnet, og i tillegg vil studentene arbeide med å få en mer inngående forståelse av hvordan en kan jobbe med grunnleggende ferdigheter på fagenes premisser. I emnet vil det legges opp til aktivt arbeid med problemstillinger, både individuelt og i grupper innenfor eget fagområde, og med medstudenter med annen fagbakgrunn. Fokuset i emnet er på følgende temaer:

  • Grunnleggende ferdigheter i fag/ læreplaner i fag
  • Tverrfaglighet i læreplanverket og tverrfaglige tema i læreplaner i spesifikke fag
  • Dybdelæring og kompetansebegrepet
  • Aktive læringsmetoder

Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

  • Studenten har kunnskap om og innsikt i sentrale sider ved arbeid med grunnleggende ferdigheter i eget undervisningsfag
  • Studenten har inngående kunnskap om tverrfaglige temaer i gjeldende læreplanverk
  • Studenten har avansert forståelse av begrepene dybdelæring og kompetanse, slik de anvendes i gjeldende læreplanverk
  • Studenten har kunnskap om ulike aktive arbeidsmetoder og kan begrunne didaktiske valg av metoder i undervisninga

Ferdigheter

  • Studenten kan analysere læreplanverket og se hvilke muligheter som ligger i de tverrfaglige temaene
  • Studenten kan utvikle, analysere og fordype seg i fagdidaktiske problemstillinger
  • Studenten kan anvende spesifikke kunnskaper om grunnleggende ferdigheter i planlegging, tilpasning og gjennomføring av undervisning

Kompetanse

  • Studenten kan kommuniserer om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor sitt fagområde, både med fagfeller, kollegaer og elever i skolen
  • Studenten kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser når det gjelder tverrfaglig arbeid og arbeid med grunnleggende ferdigheter i tråd med læreplanverkets målsettinger
  • Studenten kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- og utviklingsarbeid i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Language of instruction and examination

Norsk, noe engelsk kan forekomme.

Teaching methods

Forelesninger, studentaktive arbeidsmetoder,.

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Oppgave 13.05.2025 14:00 (Innlevering) A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

80% oppmøte til undervisning Godkjent – ikke godkjent
Innlevering av tema og problemstilling innen frist Godkjent – ikke godkjent
Muntlig presentasjon for medstudenter Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

  • Oppmøte til obligatorisk undervisning, 80%
  • Innlevering av tema og problemstilling til gitt frist
  • Muntlig forberedt presentasjon for medstudenter (inntil 30 minutter)

More info about the assignment

Semesteroppgave, 3000 ord.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic