autumn 2025
PFF-5070 Fordypning fagdidaktikk del 2 - deltid - 7.5 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt praktisk pedagogisk utdanning trinn 8-13 deltid og kan ikke tas som enkeltemne

Admission requirements

Krever PFF-5040 (fordypning fagdidaktikk del I)

Course content

Emnet er et fordypningsemne i fagdidaktikk. Med utgangspunkt i kunnskaper og ferdigheter fra del I i fordypning fagdidaktikk (PFF-5040) og øvre fagdidaktikkemner (del I), får studentene mulighet til å fordype seg i avanserte og relevante fagdidaktiske problemstillinger i sitt undervisningsfag.

Emnet har 3 hovedområder. (1) Hvordan en kan arbeide for å bruke det kulturelle mangfoldet som ofte finnes i klasserom, med særlig fokus på nasjonale minoriteter, som en ressurs i undervisningssammenheng. (2) profesjonsfaglig digital kompetanse med fokus på generativ KI, herunder digitale læremidler som brukes i skolen og hvilken funksjon disse læremidlene kan sies å ha, (3) kvalitetsbegrepet i nasjon og internasjonal utdanningsforskning.

Videre vil det i emnet legges opp til aktivt arbeid med avanserte problemstillinger direkte knyttet til students undervisningsfag, både individuelt og i grupper innenfor eget fagområde, og med medstudenter med annen fagbakgrunn.

Undervisninga i emnet fordeles derfor på følgende temaer:

  • Kulturelt mangfold med særlig fokus på nasjonale minoriteter på Nordkalotten
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse med fokus på generativ KI
  • Kvalitetsbegrepet i nasjonal og internasjonal utdanningsforskning

Objective of the course

Kunnskaper

Studenten:

  • har inngående kunnskap om digitale læringsprosesser og teknologirike læringsfelleskap
  • avansert kunnskap om problemstillinger og muligheter knyttet til generativ KI i sitt undervisningsfag
  • har kunnskap om bakgrunnen for vektleggingen av nasjonale minoriteter i norsk skole
  • har inngående kunnskap om samiske perspektiver i klasserommet generelt og i sitt undervisningsfag
  • har inngående kunnskap om og innsikt i problemstillinger knyttet til kvalitetsbegrepet i nasjonal og internasjonal utdanningsforskning

Ferdigheter 

Studenten kan:

  • bidra til nytenking og innovasjonsprosesser i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse i samspill med fagfeller, kollegaer og elever i skolen
  • bidra til nytenking i forbindelse med fremvekst av generativ KI i sitt undervisningsfag
  • fordype seg i spørsmål knyttet til nasjonale minoriteter i norsk skole
  • arbeide for å bruke det kulturelle mangfoldet i klasserommet, med særlig fokus på nasjonale minoriteter, som en ressurs i undervisningssammenheng
  • finne og vurdere nasjonal og internasjonal utdanningsforskning og anvende dette i egen fagutvikling

Language of instruction and examination

Norsk, noe engelsk kan forekomme. For studenter med opptak med engelsk som undervisningsfag, er eksamensspråk engelsk.

Teaching methods

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, digitale undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

Schedule

More info about the coursework requirements

  • 80% oppmøte til undervisning
  • Innlevering av utdypende disposisjon for fordypningstema

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic