spring
2026
SOS-1002 Sosiologiens klassikere - 10 stp
Course content
Emnet gir en innføring i sosiologiens klassikere, med særlig vekt på de «tre store»: Karl Marx, Max Weber og Emile Durkheim. Klassikerne skapte for 100 år siden det intellektuelle universet dagens sosiologer fortsatt befinner seg i. Dette gjorde de ved å stille spørsmål om hva som holder moderne samfunn sammen, hva som er dets viktigste institusjoner, hvilke konflikter som finnes, hvordan sosial endring skjer og hva som er individets skjebne i moderne samfunn.
Emnet gir en innføring i sentrale begreper og teorier Marx, Weber og Durkheim utviklet for å besvare slike spørsmål: som klasse, kapitalisme, fremmedgjøring, utbytting, rasjonalisering, byråkrati, makt, avmystifisering, arbeidsdeling og individualisering.
Sentralt i emnet står moderniteten, som var klassikernes primære studieobjekt og det samfunnet de la under den sosiologiske lupen. I den sammenhengen vil emnet også ta for seg hvordan klassikerne var opptatt av at sosiologer i tillegg til å være observatører også skulle være samfunnsdeltagere som peker på svakheter ved og muligheter for forbedring av moderne samfunn.
Til sist trekker emnet linjer til dagens samfunn ved å diskutere hvordan klassikernes begreper og teorier fortsatt er fruktbare for å forstå politikk, økonomi, kultur og samfunn i vår tid. Emnet tar i denne sammenhengen også opp noe av kritikken som har kommet mot klassikerne.
Objective of the course
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
Studenten har:
- faghistorisk oversikt over sentrale klassikere og klassiske tekster i sosiologifaget
- kunnskap om klassiske begreper og teorier i sosiologien
Ferdigheter:
Studenten kan:
- redegjøre skriftlig og muntlig for sentrale sosiologiske begreper og teorier
- lese og diskutere klassiske sosiologiske tekster
Kompetanse:
Studenten kan:
- anvende klassiske sosiologiske begreper og teorier i analyser av samtiden
- anlegge forskjellige teoretiske perspektiver på samme sosiale fenomen
Teaching methods
Undervisning består av omtrent 10 dobbeltimer med forelesning og omtrent 4 dobbeltimer med seminar.
Gjennom forelesningene og seminarundervisningen får studentene en faglig gjennomgang av pensum og mulighet til å diskutere pensum under veiledning. Det forventes at studentene deltar aktivt på forelesninger og seminarer.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 6 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Skriftlig arbeidskrav | Godkjent – ikke godkjent |
- Questions about the course
-
E-post: hsl-instadm@uit.no
Telefon: 77660793
- Earlier years and semesters for this topic