spring
2026
SOS-2001 Sosiologiske analysemåter - 10 stp
Course content
Emnet tar for seg et utvalg sentrale og nyere sosiologiske teorier og begreper og viser hvordan de kan brukes til å analysere sosialt liv fra ulike perspektiver. Teoriretninger som blir presentert, er blant annet funksjonalismen, mikrointeraksjonismen, teorien om rasjonelle valg, konfliktteori, systemteori, kommunikasjonsteori, feministisk teori, poststrukturalisme og nyere sosiologiske samtidsdiagnostikere. Teoretikere studentene vil stifte bekjentskap med, er blant annet Pierre Bourdieu, Erving Goffman, Jürgen Habermas, Dorothy Smith, Michel Foucault og Hartmut Rosa.
Viktige temaer er slike som forholdet mellom individ/samfunn (mikro/makro), funksjon/konflikt og ny/gammel modernitet. Emnet tar videre opp spørsmålet om hvilke vitenskapsteoretiske antakelser teoriene bygger på, hvilke typer spørsmål de mener sosiologer bør stille om samfunnet, og hvilke empiriske analysemåter (metodologier) som følger av teorien. På den måten er emnet rettet mot å vise hvordan sosiologiske teorier er fruktbare for empiriske analyser av samfunnet.
Objective of the course
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har:
- oversikt over nyere sosiologiske analysemåter og teorier
- kunnskap om sentrale temaer i samtidens sosiologiske teori
Ferdigheter
Studenten kan:
- redegjøre for nyere sosiologiske teorier og deres forklaringspotensial for samfunnsmessige forhold
- begrunne valg av teoretisk tilnærming i empiriske studier
- reflektere kritisk over styrker og svakheter i ulike teoretiske tilnærminger som brukes i sosiologiske analyser
- skille mellom empiri og teori
Kompetanse
Studenten kan:
- anlegge ulike teoretiske perspektiver på sosiale fenomener
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 6 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Skriftlig arbeidskrav | Godkjent – ikke godkjent |