Oversikt over sesjoner under NABU-konferansen

NABU-konferansen sesjonsoversikt

Tirsdag 28.10.

Klokka 14.45-16.15

Lavvo-sesjon/sesjon 1. Bærekraft i praksis – læring mellom erfaring, undervisning og verdier

Chair: Inger W. Krempig (UiT Norges arktiske universitet)

  1. Jakt og slakting av dyr – bærekraftige aktiviteter i utdanningsløpet? Tove Aa. Utsi og Inger W. Krempig. UiT
  2. Studenter møter bærekraft i undervisningen. Ingerid Straume. HVL.
  3. Kan et skipbrudd i 1432 belyse dagsaktuelle diskusjoner om sosial bærekraft? Ann Elisabeth L. Cardozo. UiS.

Sesjonsbeskrivelse:
Sesjonen utforsker hvordan bærekraft konkretiseres i utdanning – fra lærerutdanning og tverrfaglig undervisning til praktiske aktiviteter som jakt og slakt. Bidragene viser hvordan bærekraft kan forstås, undervises og erfares som en helhetlig del av undervisningens økologiske, sosiale og kulturelle dimensjoner.

Klokka 16.45-18.15

Sesjon 2: Natur, kultur og danning – filosofiske og etiske dimensjoner ved bærekraft

Chair: Stig Misund (UiT Norges arktiske universitet)

  1. Behovet for en tids-uavhengig logikk for å kunne være i og med verden. Tayo van Boeckel. NMBU.
  2. Hvor går økopedagogikken? Fra dypøkologisk arv til et nytt kritisk alternativ. Eirik Hasvik. USN.
  3. Hva betyr solidaritet i en bærekraftdidaktikk? Ole Andreas Kvamme. UiO.

Sesjonsbeskrivelse:

Sesjonen utforsker hvordan natur, kultur, verdier og etikk kan forstås som kjerneelementer i bærekraftdidaktikk. Gjennom filosofiske og kritiske perspektiver belyses spørsmål om eksistensiell tilhørighet, økopedagogikkens fornyelse og solidaritet som didaktisk og samfunnsmessig prinsipp.

Onsdag 29.10.

Klokka 10.30 – 12.00

Sesjon 3: Samiske perspektiver og stedbasert læring i bærekraftig utdanning

Chair: Helge Chr. Pedersen (UiT Norges arktiske universitet)

  1. Hvordan er, og hvordan kan, tverrfaglig undervisning i uteskole baseres på samiske perspektiver? Veronica Bergan, Ingrid Frenning, Greta Heim, Jan Höper, Mona Kvivesen, Ingrid W. Krempig, Lina H. Johansen & Cecilie H. Moen. UiT.
  2. Hvordan kan samiske perspektiver integreres i uteskole for bærekraftig utdanning? Greta Heim, Jan Höper og Veronica Bergan. UiT.
  3. Hvordan kan samisk naturforståelse berike utdanning for bærekraftig utvikling – Muligheter og utfordringer. Siw Killengreen. UiT .

Sesjonsbeskrivelse:
Denne sesjonen undersøker hvordan samiske perspektiver og stedsbasert kunnskap kan danne grunnlag for bærekraftig utdanning. Bidragene viser hvordan urfolkspedagogikk, praksiser i uterommet og samisk naturforståelse kan berike undervisningen – både teoretisk og praktisk – og styrke elevenes helhetlige forståelse av bærekraft.

Klokka 13.00-14.30

Sesjon 4: Utdanning for bærekraft i globalt og kritisk perspektiv

Chair: Bjørnar Ødegårdstuen (UiT Norges arktiske universitet)

  1. Det hjelper ikke at de rike landene gjør noe når de fattige ikke kan det. Kari Beate Remmen, Øystein Sandnes Rønning og Elise Birgitte Haugsten Thomassen, UiO.
  2. Hvilket språk snakker klimakrisen? Systemkritiske perspektiver på bærekraftig utvikling i engelskfaget. Ida M. Olsen. UiA.
  3. Miljøbevisst medborgerskap i høyere utdanning for å restaurere våtmarker i Slovakia. Elisabeth Iversen. NMBU.

Sesjonsbeskrivelse:
Bidragene i denne sesjonen setter bærekraftundervisning inn i et globalt og kritisk perspektiv. Her diskuteres hvordan språk, politikk og ulikhet former forståelser av bærekraft – fra engelskundervisning og geofag i videregående til miljøengasjement i høyere utdanning.

Klokka 14.45-15.45

Sesjon 5: Bærekraft i praksis – undervisning, tverrfaglighet og læring i og utenfor klasserommet

Chair: Jo Espen Tau Strand. (UiT Norges arktiske universitet).

  1. GLU-studenter produserer podkast om bærekraft – en studentaktiv tilnærming til tematikken. Stig Misund. UiT Norges arktiske universitet.
  2. Bærekraftig utvikling i Nord – klasseromsvirkelighet utfordrer gode intensjoner. Saeed Manshadi og Jo Espen Tau Strand. UiT Norges arktiske universitet.

Sesjonsbeskrivelse:
Denne sesjonen retter oppmerksomheten mot hvordan bærekraftundervisning faktisk gjennomføres i praksisfeltet. Presentasjonene viser eksempler fra grunnskole og lærerutdanning, og drøfter utfordringer, erfaringer og kreative tilnærminger til tverrfaglig og studentaktiv læring for bærekraft.

Torsdag 30.10.

Klokka 10.15-11.45.

Sesjon 6: Kunnskap i endring – læreren, naturen og bærekraftig praksis

Chair: Tove Aa. Utsi (UiT Norges arktiske universitet)

  1. Yrkesfaglærere og bærekraft. Roger Bakken og Kaia Mobråten. Oslo Met.
  2. Endring i botanisk mangfold i nord. Tove Aa. Utsi. UiT.
  3. Klimaendringer i nordnorsk natur – COAT som ressurs i undervisning. Ingrid Jensvoll. UiT.

Sesjonsbeskrivelse:
Sesjonen belyser hvordan lærere og yrkesfaglærere kan utvikle bærekraftig praksis i møte med endringer i natur og samfunn. Bidragene spenner fra læreres forståelser av bærekraft i yrkesfag til forskningsbasert innsikt i botaniske og klimatiske endringer i nordområdene, og viser hvordan slik kunnskap kan brukes aktivt i undervisning for bærekraftig utvikling.