Fasene i prosjektet
Her gjennomgår vi fasene i prosjektet i tråd med strukturen for et smidig prosjekt der fasene i prosjektet består av to doble diamanter. Med begrepet "smidig" mener vi her en fleksibel og iterativ tilnærming til prosjektstyring som fokuserer på kontinuerlig forbedring, samarbeid og rask tilpasning til endringer.
Prosjektets planlagte aktiviteter - to doble diamanter
Prosjektets fire faser er bestemt gjennom mandatet fra Strategisk utdanningsutvalg (SUV). I arbeidet med planlegging og gjennomføring har vi brukt to doble diamanter som strukturerende prinsipp, slik illustrasjonen nedenfor viser:
Første diamant: Fase 1 Innsikt og Fase 2 Design og utvikling
I fase 1 brukte vi tid på å etablere en robust prosjektorganisasjon med kompletterende bakgrunn og kompetanse. Les mer om de ulike grupperingene i prosjektet under menypunktet "Om prosjektet" (uit.no). Deretter samlet vi innsikt om hvilke utfordringer ansatte og studenter ved UiT erfarte knyttet til vurdering. Vi gjennomførte i dialogmøter med alle fakulteter og intervjuet studenter om deres opplevelse av vurdering i sine studier for å lære mer om deres behov. Kunnskapen om hva som var felles utforderinger og smertepunkter dannet grunnlaget for fase 2 der vi skulle skape tverrfaglige ressursteam, utvikle av kriterier for pilotering og velge ut piloter for utprøving høsten 2025.
Som det framgår av illustrasjonen er hoveddelen av fase 1 i perioden februar til ut mai 2025, mens hovedfokus for fase 2 var juni til august 2025.
Andre diamant: Fase 3 Pilotering og Fase 4 Evaluering og Anbefaling
Utvelgelsen av de de endelige pilotene markerte overgangen til fase 3 fra september 2025. I denne fasen vil pilotene og det tverrfaglige ressursteamet sammen avklare hva utfordringene mtp. vurdering er, og hvilke tiltak som skal prøves ut for å møte disse utfordringene på best mulig måte i en ny læringsdel av diamant nummer 2. Se oversikten over pilotene under menypunktet "Pilotene" (uit.no). Her skal altså ulike nye idéer først utforskes slik at vi kan analysere hva som fungerer og ikke fungerer. Underveis i utprøvingen i perioden fram til desember 2025 samler vi erfaringer som blir viktige for fase 4 der prosjektet skal evaluere utprøvingen for å kunne anbefale hva UiT bør gjøre for å skalere opp arbeidet fra piloter til videre arbeid med alle utdanninger etter prosjektets slutt. Overgangen fra fase 3 til fase 4 vil være glidene i løpet av piloteringserioden, men hoveddelen av denne siste fasen vil være i desember 2025-januar 2026.
Mer om de fire fasene i den doble diamanten
Den første fasen, utforske og forstå, handler om å utforske problemet og forstå brukernes behov. I denne fasen samles innsikt gjennom metoder som brukerintervjuer, observasjoner, workshops og analyser. Prinsippet som ligger til grunn her er åpenhet og nysgjerrighet – man skal ikke anta løsninger, men heller bruke tid på å forstå problemet i dybden.
Den andre fasen, syntetisere og definere, har som mål å konkretisere innsikten og definere utfordringen som skal løses. Dette innebærer å analysere funn, identifisere smertepunkter og formulere en tydelig problemstilling. Prinsippet i denne fasen er fokus og prioritering, der man snevrer inn og avklarer hva som er viktigst å løse.
I den tredje fasen, idégenerere og prototype (utvikle), utforskes mulige løsninger på den definerte utfordringen. Her jobber man med idéutvikling, prototyping og testing av konsepter. Prinsippet som styrer denne fasen er eksperimentering og iterasjon, hvor ideer testes og forbedres basert på tilbakemeldinger fra brukere og interessenter.
Den siste fasen, teste og validere (levere), handler om å implementere og lansere løsningen. I denne fasen finjusteres løsningen, implementeres i praksis og evalueres for å måle effekt. Prinsippet her er brukersentrering og bærekraft, hvor løsningen skal være verdifull for brukerne og mulig å skalere over tid.
