Nye vurderingsformer

Hva vet vi?

Innsikt om utfordringer og muligheter i vurdering

Hvilke smertepunkter og suksessfaktorer opplever studenter og ansatte ved UiT i tilknytning til vurdering? I innsiktsfasen av prosjektet har vi fått data om begge deler, og deler nedenfor fellestrekk i hva ansatte og studenter forteller. 

Etter hvert vil vi også dele kunnskapsoppsummeringer fra forskning/publisert materiale om vurdering og bruk av kunstig intelligens i høyere utdanning her.


Gjennom dialogmøter og andre treffpunkter med ansatte på fakultetene vede UiT har prosjektet fått informasjon om både smertepunkter og sksessfaktorer for vurdering ved UiT. 

Smertepunkter for vurdering

Følgende momenter ble ofte nevnt på tvers av fag og fagområder som smertepunkter som gjør arbeid med vurdering krevende: 

  • KI oppfattes som disruptivt på alle fagområder, og skaper usikkerhet omkring om besvarelsen er fra KI eller studenten selv. 
  • Skriving og programmering er områder som KI takler godt, og der KI kan brukes på en ikke-reglementert måte.
  • Emner og studier med et stort antall studenter og nettbaserte studier med hovedvekt på asynkron undervisning opplever størst grad av usikkerhet om validitet i eksamensresultater knyttet til bruk av KI. 
  • Ved usikkerhet omkring om besvarelsen er fra KI eller studenten selv utløses behov for å gjennomføre eksamen i en kontrollert form. 
  • Kompetanse på bruk av KI i undervisning, vurdering og læring, samt UH-didaktikk for å utforme vurdering av god kvalitet.
  • Kultur og arenaer for kollektiv læring, både innenfor fag og på tvers av fagområder. 
  • Usikkerhet om det er et meningsskapende samvar mellom læringsutbyttebeskrivelsene, undervisning/læring og vurdering
  • Samhandling om arbeid med vurdering både innenfor fakultetene og på tvers, inkl. støtteenheterog autonomi, innenfor fakultetene og på tvers, inkl. støtteenheter.
  • Menneskelig kapasitet og økonomiske ressurser påvirker arbeid med vurdering.
  • Samsvar mellom lov, forskrift, tekst i Vurderingsportalen og tolking av disse.
  • Begrensninger, brukergrensesnitt og utnytting av funksjonalitet i WISEflow.

Suksessfaktorer

Disse momentene er ofte godt ivaretatt når arbeidet med vurdering fungerer godt:

  • Variert vurdering og triangulering, gjerne både innenfor et emne men også for hele utdanningsprogram.
  • Løpende vurdering underveis i studiet og kjennskap til studenten gjennom undervisning og arbeidskrav.
  • Tett sammenheng mellom undervisning, praksis, teori, arbeidskrav og vurdering.
  • Vurderingsformene er arbeidslivsrelevant.
  • Emneansvarlig og underviser integrerer KI i undervisning, læring og vurdering på en fagnær måte.
  • Bevisst arbeid med å knytte sammen domenekunnskapen for fagene med UH-didaktitkk og bruk av teknologi, inkludert KI.

Gjennom intervjuer gjennomført av forskningsgruppen i prosjektet, fortalte 21 studenter om sin opplevelse av og erfaring med vurdering i ulike emner og på ulike fagområder. Momenter som går igjen i samtalene med studentene er: 

  • Skoleeksamen uten hjelpemidler oppleves som stressende og lite arbeidslivsrelevant.
  • Flere bruker KI i egen læringsprosess, til språkvask og i idémyldring.
  • De opplever stor usikkerhet om bruk av KI i emner/fag/fagområder. Både studenter og ansatte er usikre på bruk av KI i undervisning, læring og vurdering. 
  • Undervisere mangler kompetanse i bruk av KI i undervisning og vurdering.
  • Det er lite dialog med undervisere om KI.
  • Når undervisere omtaler bruk av KI er det mest fokus på juks rundt bruk av KI, og lite om KI som verktøy for læring.